Theater / Achtergrond
special: Voetvolk - Forever Overhead

Forever Overhead, een Vlaams zaadje

.

8WEEKLY houdt van avontuur en volgt daarom graag de nieuwe theatermakers uit de Blind Date-serie van het TIN. Iedere maand is het weer een verrassing welke nieuwe theatermaker de kans krijgt om zijn of haar werk aan een groter publiek te laten zien. In april was dat het Vlaamse theatercollectief Voetvolk. 8WEEKLY sprak met hen over de voorstelling Forever Overhead, de verschillende zalen en de voordelen van Blind Date.

‘Het is bijzonder dat wij als Vlaamse theatergroep deel uitmaken van de Blind Date-tour’, zegt Lisbeth Gruwez. Samen met Maarten van Cauwenberghe het Vlaamse theatercollectief Voetvolk. Als een van de laatste staan zij in de serie Blind Date. ‘Het begon allemaal te rollen na het Something Raw-festival vorig jaar februari’, vertelt Maarten van Cauwenberghe. ‘We waren de show al een tijdje aan het spelen en het ritme zat er goed in. Naar aanleiding van deze voorstelling heeft Anita van Dolen, programmeur van de Melkweg, mensen wakker gemaakt en de dvd met de voorstelling onder de neus geduwd.’

~

Alle voorstellingen van Voetvolk worden uit een idee geboren. ‘Je plant een zaadje en daar groeit de plant uit die een vorm aanneemt. Elk blaadje heeft zijn eigen vorm. We weten nooit op voorhand hoe de voorstelling eruit komt te zien. Soms is de muziek eerst en soms begint het met een idee’, legt Lisbeth uit. ‘Soms komt Lisbeth helemaal hyper mijn studio in en vertelt over haar bewegingen’, vult Maarten aan. ‘Ik heb dan vaak wel een idee welke muziek daarbij moet.’ Volgens het duo gaat de samenwerking vanzelf. Lisbeth: ‘Maarten is rap en vaak heeft hij al iets in zijn hoofd zitten. Maarten en ik luisteren vaak samen naar platen. Hij heeft een grote platencollectie. Het hele proces is een wisselwerking tussen ons met zoeken en schrappen.’

‘Tijdens de Blind Date-tour hebben we in verschillende zalen gestaan. Sommige waren net iets leuker dan anderen. Tilburg was nog het leukst. Daar kwamen onze vrienden kijken’, vertelt Lisbeth. ‘We hebben één minder leuke ervaring gehad.  We speelden ergens voor een zaal met een grote groep jongeren. Tijdens de voorstelling zaten ze voortdurend te praten en te sms’en. Het koste mij veel moeite om geconcentreerd te blijven. Vooral tijdens mijn openingsscène. Ik steun op mijn nek en heb dan al mijn concentratie nodig anders val ik. Achteraf bleek dat het de eerste keer voor die jongeren was dat ze naar het theater gingen.’

‘Hoe de toekomst eruit ziet weten we niet. De toekomst is net als organisch zijn. Het is net als de plant, we zien wel hoe het loopt’, vertelt Maarten. ‘We willen om het jaar een voorstelling maken en spelen. We zijn een klein collectief en doen alles zelf; van spelen tot organisatorisch. We zien dus wel wat de toekomst brengt. We zijn nu nog aan het toeren met onze nieuwe voorstelling Birth of Prey.’