Theater / Reportage
special:

Theaterfestival Boulevard

Behalve op het aloude festivalplein naast de Sint-Jan zijn tijdens festival Boulevard altijd ook veel voorstellingen op verrassende locaties te zien. Zo beleefde ik al eens optredens op een varende rijnaak, in het achtertuintje van een rijtjeshuis en in het moeras net buiten de stadswallen (kaplaarzen werden meegeleverd). Dit jaar kon je bijvoorbeeld terecht komen in een skatehal, een middelbare school, kantoorgebouw, garage, winkelcentrum of zandverstuiving.

 

Bovendien zijn de voorstellingen vaak van hoog niveau. Er wordt gekozen voor vernieuwende theatermakers uit heel Nederland en Vlaanderen, maar ook internationale producties komen aan bod. Helaas moest dit jaar op het laatste moment Tramkade, het nieuwe tweede festivalhart, worden gesloten. Gelukkig werden betreffende voorstellingen verplaatst en kon je nog terecht in de nabijgelegen Verkadefabriek voor allerlei goeds. We verheugen ons weer op dit bruisende jonge, DIY-terrein volgende zomer. Een greep uit het veelzijdige aanbod van Boulevard:

Lust voor de zintuigen

Laika/Theater Frou Frou – Pentamerone
Zeven acteurs/poppenspelers en een kok brengen de sprookjeswereld van de Pentamerone tot leven, een bonte verhalenverzameling uit de 17de eeuw. De sprookjes zijn zoals sprookjes horen te zijn: wonderlijk, romantisch en gruwelijk. Ze worden heerlijk vakkundig opgedist: realiteit en vertelling, lichamen en poppen, koken en spel, prachtige muziek- en verhaallijnen vloeien op allerlei fantastische manieren in elkaar over. Waar houdt het een op en begint het ander? Is een zeedraak eng of een lekker hapje? Wat schept leven, wat maakt dood? ‘Tegenstellingen zullen in de toekomst nader tot elkaar komen’, voorspelt trendwatcher (eigenlijk heks) Li Edelkoort en deze verhalen zijn alvast een goed begin. Bovendien wordt hier onder onze ogen, behalve een boeiend spektakel, ook een goede maaltijd bereid met allerlei betekenisvolle verwijzingen. Die we echt – heus waar- op mogen eten.

Museumzaal in de hoofdrol

Boulevard_hetlandnodToneelhuis/FC Bergman – Het land NOD
Er mocht helaas niet gespeeld worden in de Rubenszaal in Antwerpen, ook niet tijdens de renovatie. Men bouwde daarom deze zaal precies op schaal na, inclusief de huidige onttakelde staat, en zo kun je nu voor even ‘De lanssteek’ van Rubens bekijken – in de stad van Jeroen Bosch.

Het decor, de zaal met het grote, dramatische schilderij, is indrukwekkend en het lijkt of de onttakeling ruimte geeft aan oude en nieuwe verhalen. De acteurs spelen zonder tekst; alle mogelijkheden van de ruimte worden maximaal benut met heel fysiek, fijnzinnig spel en geraffineerde licht- en geluidseffecten. Je beleeft spanning, ontreddering en heftige strijd. Je beleeft het onderwerp van ‘De lanssteek’ (Christus aan het kruis) waarschijnlijk intenser dan straks, tijdens een rustig bezoek aan het weer netjes opgeknapte museum – met verklarende audiotour. Toch is deze voorstelling, misschien door de humor, niet zwaar geworden. Wel dynamisch, fascinerend, oogstrelend en veelzeggend.

Citotoets en musical

Nationale Toneel/NT Jong – Summer of ‘96
‘Summer of ‘96’ bekijken we op een middelbare school. Het lijkt of middelbare schoolgebouwen maar weinig veranderen, ze zijn nog steeds van troosteloos beton. Citoscores hebben hier de mensheid definitief verdeeld, hardvochtiger dan nieuwbouwwijken en eindmusicals ooit kunnen doen. De 5 acteurs van NT Jong (waaronder Sanne den Hartogh en Mingus Dagelet), begeleid door de muziek van DJ William Bakker, nemen dit mooie gegeven heel serieus. Ze spelen zo hartstochtelijk en geloofwaardig van 10 tot 25 jaar dat je de pijn van het grijze gevormd worden weer voelt. Het maakt niet uit welke musical, welke wijk, welke score of welk jaar het was.

Tijden van verandering

HZT/Lucas de Man – Rümke en De Man Door EuropaBoulevard_rumkeendemandooreuropa
‘Vergroot je wereld, begrijp de wereld, ga in gesprek met kunstenaars en word wijzer’, zei Matthijs Rümke, artistiek leider van Het Zuidelijk Toneel tegen Lucas de Man, jonge theatermaker en stadskunstenaar van Den Bosch. De Man reisde een maand lang met een cameracrew door het roerige Europa en maakte van zijn indrukken een onemanshow.

De materie is complex: een continent in verandering. De middelen zijn eenvoudig: een man, twee projectieschermen en wat playmobilpoppetjes. De getoonde interviewfragmenten schetsen een beeld van onze tijd, een tijd van verandering. Maar, zo zegt de geschiedenis, is de enige constantie niet verandering? Het siert De Man dat hij toch lijn weet te brengen in de overweldigende hoeveelheid informatie, met behulp van zijn scherpe geest, artistieke vakmanschap en vanzelfsprekende charme. Deze voorstelling stelt actuele vragen en is de start van het internationale kunstproject in Search of Europe. Discovering the Self. Wordt vervolgd.