Theater / Achtergrond
special:

Festival Tweetakt van start in Utrecht

In Utrecht is de 11de editie van festival Tweetakt is van start gegaan op vrijdag 22 maart en zal duren tot en met 7 april. Een festival voor jeugd en jongeren met theater, muziek, dans, cabaret en games. Artiesten zoals musici Fresku, Marien Dorleijn, cabaretiers Daniel Arends en René Meurs, en choreograaf treden op, laten nieuw werk zien of gaan aan de slag met talentvolle jongeren.

Vrijdag | Zaterdag | Zondag | Interview

Kijken, Doen, Beleven
Festival Tweetakt is een festival voor jeugd en jongeren. Een verzamelplaats van theatervoorstellingen, performances, concerten, dansvoorstellingen en optredens van cabaretiers. Er valt niet alleen van alles te zien en te bezoeken. Je kunt er ook zelf dansen en optreden, of in een hamsterrad je eigen stroom opwekken. Twee weken lang een amalgaam van kijken, zien, luisteren, bekijken en beleven.

~

Directeur van het festival is Petra Blok. Zij heeft een hecht team van programmeurs om zich heen verzameld, die elk vanuit hun eigen expertise voorstellingen opperen, ideeën aandragen en suggesties doen. ‘Smaak is voortdurend onderhevig aan verandering en wij als programmeurs moeten onszelf dan ook steeds weer opnieuw uitvinden,’ zo vertelt Blok openhartig. ‘Het uitgangspunt is dan ook een open vizier, waarin invloeden van buiten steeds opnieuw toegelaten mogen en moeten worden. Wij hebben niet één curator, die het allemaal in z’n eentje verzint.’

Jeugdtheater is theater voor kinderen en volwassenen
Festival Tweetakt begon ooit als jeugdtheaterfestival in Den Haag om vervolgens afwisselend in Den Bosch en Antwerpen te staan. Het jeugdtheater was de verbindende factor. Dat was en is nog steeds niet zo verwonderlijk. Jeugdtheater staat volgens Blok in Nederland hoog aangeschreven in vergelijking tot landen om ons heen. ‘Jeugdtheater werd in Nederland al vroeg aangezien voor een professionele, volwassen kunstvorm met in de jaren 70 mensen als Ad de Bont en Liesbeth Colthof. De makers van het eerste uur en vele na hen, wisten het jeugdtheater uit de educatieve hoek te halen. Volwassene en kind ontmoeten elkaar op basis van gelijkwaardigheid. Een thema als angst wordt in een voorstelling op verschillende manieren besproken en inzichtelijk gemaakt. Eng is niet alleen maar eng. Eng kan ook grappig zijn.’ Een goede jeugdvoorstelling is volgens Blok leeftijdsoverschrijdend. Op verschillende niveaus – expliciet of impliciet – gebruikt de maker alle theatrale middelen voorhanden: tekst, decor, kostuums, projecties, licht, geluid en de lichamen van acteurs. Het jeugdtheater wordt volgens Blok nog wel eens miskend door het grote publiek en ook volgens de pers zou het niet serieus zijn, geen kwaliteit hebben en zich in de hoek van welzijn bevinden. Blok onderstreept haar veronderstelling: ‘Ook vakgenoten ontkennen nog vaak het vakmanschap, doorzettingsvermogen en de energie waarmee makers bij jeugdtheater te werk gaan.’

Tweetakt: kijken en beleven
Tweetakt is van een festival voor jeugdtheater uitgegroeid tot een multidisciplinair festival. Blok onderkent de verandering en ziet bijvoorbeeld muziek en beeldende kunst een steeds belangrijkere factor worden. ‘De tijden zijn veranderd. Er is voor jongeren zoveel te zien, mee te maken en gemakkelijk beschikbaar. Dat gemak heeft ook een keerzijde. Het zorgt voor een versmalling: dat wat ze kennen wordt minder. Mensen met dezelfde interesse zoeken elkaar sneller op en weten elkaar gemakkelijker te vinden: de groep wordt kleiner.’ Theater heeft daarin volgens Blok in tegenstelling tot bijvoorbeeld muziek nog een inhaalslag te maken.

Typisch Tweetakt
Tweetakt moet volgens Blok een combinatie zijn van kwaliteit en beleving. Kwaliteit in eerste instantie als het gaat om talentvolle makers en hun voorstellingen. Het festival speurt echter ook naar talent onder jongeren en wil deze aan elkaar koppelen. Blok wil de jongeren ‘aan het werk’ zetten, hun talenten opsporen en zichtbaar maken. Ze heeft de hulp ingeroepen van musici als rapper Fresku en singer-songwriter Marien Dorleijn, die zelf met een aantal talenten gaan optreden.

Een tweede belangrijke pijler voor het festival is de beleving. Daarom hebben de organisatoren oog voor sfeer en willen ze bezoekers uitnodigen om samen te doen, samen te zijn en samen te beleven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het hele plein in Utrecht omgetoverd is tot een klein dorp waar een divers publiek van zowel kinderen met hun ouders als jongeren aan hun trekken kunnen komen.

Tweetakt in de toekomst
Het jongerenpubliek is lastig te bereiken. Dit probleem vormt tevens een uitdaging voor Blok en haar staf. Ze wil jongeren bereiken door meer musici in te huren zoals rapper Tyfoon Daarnaast zoekt zij makers die de beelden uit de digitale leefwereld van jongeren weten te mixen met de tastbare wereld. De Zweedse choreograaf Robin Jonsson is volgens Blok zo’n kunstenaar. Hij raakt met zijn voorstellingen The Hollows I: Walk With Me,   I Believe I Can See the Future en Super Conflict precies aan de wereld van die doelgroep, de wereld waar droom en werkelijkheid vervagen. Daar hoort theater thuis voor zowel jong als oud. Festival Tweetakt is nog tot en met 7 april te bezoeken.

Reageer op dit artikel