Theater / Achtergrond
special: Deel XIV: Dansen voor scholieren

Het Nachtpodiumverhaal

In de periode van september tot en met december 2005 werkt 8WEEKLY samen met het VPRO televisieprogramma Nachtpodium. Iedere aflevering maken wij een item waarin we een jong en nieuw cultureel talent presenteren. Daaraan gekoppeld publiceren we iedere week een achtergrondartikel. Voor de komende aflevering van zondag 4 december bezochten we op 28 november de presentatie van de Aya-dansvoorstelling Hera. We spraken met danseres Yada van der Hoek over dansen voor scholieren, over vrouwelijke helden en over haar toekomstplannen.

~

Halverwege de sterk ingekorte opvoering van Hera ligt danseres Yada van der Hoek (28) uitgeput aan de rand van het podium. Zojuist heeft ze intensief ‘gebattled’ met een mededanser. Na afloop vertelt Van der Hoek, nog steeds vuurrood van de inspanning, dat ze die breakdanceact normaal ook niet doet. “We hebben twee skaters in de voorstelling, zij doen dat samen. Maar één van hen kreeg problemen tijdens de repetitie: tijdens het grinden [met skates over een metalen balk glijden – JAB] verrekte hij een spier.” Van der Hoek, een paar jaar terug nog geroemd als een van de beste vrouwelijke breakdancers – ofwel B-girls – van Nederland, vervangt hem in de battle. Op een ander punt in de voorstelling doet een vrouw in haar eentje een dans die eigenlijk voor twee is bedoeld. “Met die blessure komt het voorlopig nog niet goed. We moeten nog een tijdje zijn rol op deze manier opvangen.”

Eerste opvoering

De voorstelling Hera van het Amsterdamse danstheater Aya gaat halverwege januari in première. Tot die tijd wordt er nog op veel fronten aan de voorstelling geknutseld. We bezochten de groep jonge dansers tijdens de Frontaaldag in het Haagse Theater aan het Spui. Programmeurs en schooldirecteuren konden daar alle nieuwe voorstellingen van theaterbureau Frontaal, gespecialiseerd in jeugdtheater, bekijken en boeken. Choreografe Wies Bloemen, de artistiek leider van Aya, leek er van te voren een hard hoofd in te hebben: de voorstelling was allerminst af, en dan was er ook nog een speler geblesseerd geraakt. Maar de groep moest er wel staan, en achteraf viel het allemaal mee: de dansers deden hun ding, Bloemen leek tevreden en de B-girl kreeg een pluim voor haar battle.

Wereldtournee

Van der Hoek volgde haar opleiding aan de Tilburgse Dansacademie, richting Expressionistische Theater Dans. Improvisatie is daarbij heel belangrijk: “Veel danssoorten vind ik niet zo interessant, en die kan ik ook niet dansen. Bij mij gaat het vooral om acrobatiek en entertainment. Daarom dans ik ook graag in voorstellingen voor middelbare scholieren.” Hera is Van der Hoeks eerste project bij Aya. Eerder maakte ze een eigen voorstelling bij het Amsterdamse Culture Coalition, een stichting die urban en breakdance op het podium brengt, en toerde ze met het Belgische dansgezelschap Hush Hush Hush over de hele wereld. “Dat was echt mazzel. Toen ik een voorstelling van hen zag, wilde ik daar stage lopen. Van te voren weet je dan nooit hoeveel ruimte je krijgt; soms mag je alleen maar meedoen met de warming-up. Maar het klikte heel goed, en ik kreeg gewoon een rol in een productie. Die bleek toen ook nog eens aan te slaan, waardoor ik in heel veel landen ben geweest.”

Vrouwelijke helden

Hera gaat over vrouwelijke helden, of onderzoekt eigenlijk wat vrouwelijke helden zijn. Van der Hoek: “Mannen zijn fysiek sterker. Vrouwen zijn op een andere manier sterk, emotioneler. Voor mij is Madonna een vrouwelijke held. Zij is een moeder, maar ook een sterke vrouw, een voorbeeld.”

Van der Hoek zelf is ook moeder, iets dat ook in de voorstelling terugkomt. In een monoloog vertelt ze haar levensverhaal; hoe ze besloot te gaan dansen toen ze op haar zestiende een opvoering van Scapino Ballet zag, over haar liefde voor een populaire jongen, die er meerdere vriendinnetjes op na hield. Hoe ze zwanger raakte van hem, en hoe ze uiteindelijk besloot het meisje waarmee hij vreemdging op te bellen. Nu is ze een alleenstaande moeder met een tweejarig dochtertje.

Het is voor het eerst dat Van der Hoek tekst heeft in een voorstelling, en dat is wel een kant die ze verder op wil. “Mijn dansstijl is heel energiek, en ik weet niet of ik dat nog tien jaar kan volhouden.” Maar met gesproken tekst kan de toneelcarrière langdurig gerekt. Dat zijn echter toekomstplannen; eerst moet er nog hard gewerkt worden aan Hera.

Hera gaat 13 januari in première. Eind december zijn er nog try outs. Klik hier voor de volledige speellijst.

LET OP: HET ITEM OVER HERA KAN WEGENS TECHNISCHE PROBLEMEN NIET WORDEN UITGEZONDEN.