Muziek / Achtergrond
special: Muziek beleven: overbrengen en ervaren

Reportage: Nieuwbouw TivoliVredenburg

.

Of het nieuwe gebouw van TivoliVredenburg zich goed kan voegen in de binnenstad van Utrecht valt nog te bezien. Feit is wel dat de architecten erin zijn geslaagd midden in de stad een prachtige muziektempel te realiseren. In spanning wachten we af hoe het na 21 juni gaat klinken. Omdat ook Herman Hertzberger, destijds de architect van de grote zaal, bij de plannen is betrokken, hebben we het volste vertrouwen in een goede akoestiek.

Uitgangspunt is dat je altijd maximaal 25 meter verwijderd bent van het podium. Dit was reeds de visie van Hertzberger eind jaren ’70 van de vorige eeuw en is nu doorgezet in alle vijf zalen. Deze opzet is volledig geslaagd. Alle zalen, van de Grote Zaal tot het intieme Cloud Nine, roepen direct een huiskamergevoel op. Overal kun je de muziek beleven. Musici brengen het over, de zaal ervaart het. Musici zien het publiek, de mensen in de zaal kijken de musici in de ogen. Muzikanten stijgen zo boven zichzelf uit, of het nu gaat om pop, klassiek, jazz, blues, metal of dance.

De eerste plannen voor samenwerking tussen Tivoli en Vredenburg dateren uit 1997. Tivoli moest groter worden en er moest ruimte komen voor kamermuziek. Na jaren van overleg, ontwikkelen en bouwen gaat op 21 juni het complex open voor het publiek. Daarvoor zijn er nog ‘oefenconcerten’ om de akoestiek te vervolmaken. Iedereen van de organisatie die betrokken is bij de open middag voor pers en artiesten straalt vol trots en enthousiasme. De verwachtingen zijn zeer hooggespannen.

Vijf zalen
Van de oude symfonische zaal zijn de gevels vernieuwd, gerenoveerd of aangepast. Binnen zijn 1717 nieuwe stoelen geplaatst. De akoestiek en het karakter van de zaal zijn zoveel mogelijk behouden. Dat is immers waar de zaal zo om geroemd werd. Voor popconcerten is Ronda ontworpen door Jo Coenen. Maar liefst 2000 bezoekers staan op korte afstand rond het podium. Van binnen heeft de zaal een mooie bronzen bekleding, aan de buitenzijde is de zaal herkenbaar aan zijn bronzen rondingen.

Op de zesde verdieping ligt Pandora van NL Architecten. De zaal biedt plaats aan 700 bezoekers en is geschikt voor popconcerten, clubnights, modeshows, dancefeesten en zo meer. De zaal heeft geen podium, wel twee heel bijzondere balkons. Zaal Hertz, van HH Architecten, ligt op de zevende verdieping en biedt plaats aan 543 bezoekers. Het is een compacte, brede, halfronde zaal met twee deels vrij hangende balkons. De zaal wordt vooral gebruikt voor kamermuziek. Er is veel aandacht besteed aan goede akoestiek, maar ook aan comfort en sfeer.

Op de negende verdieping ten slotte ligt Cloud Nine, ontworpen door Thijs Asselbergs. De zaal kan aan 400 bezoekers plaats bieden, het bijbehorende café nog eens aan 175 bezoekers. De zaal bestaat uit totaal drie verdiepingen en is onder meer bedoeld voor jazz, pop, clubnights en VIP parties. De jazzclub is gelegen op de bovenste verdieping met een fantastisch uitzicht over het oude centrum van Utrecht.

Voor wie
Zoals TivoliVredenburg het zelf zegt: ‘We zijn er voor iedereen die van muziek houdt. Wij zijn constant op zoek naar een bijzondere muziekprogrammering. Voor elke artiest en zijn of haar publiek creëren we de sfeer die daarbij hoort, steeds weer bijzonder, steeds weer anders. TivoliVredenburg is er voor iedereen, van 8 tot 88 jaar’. Gelet op de reacties van pers en artiesten vandaag lijkt dat nu al gelukt.