Muziek / Achtergrond
special: Interview met Trouw-programmeur Olaf Boswijk

De club die Amsterdam verdient

Bij binnenkomst zit de organisatie van de Amsterdamse club Trouw nog te vergaderen. Over de rookmachine die geen problemen mag veroorzaken, over de audiosetup voor donderdagnacht en over lampjes die nog bij de HEMA gehaald moeten worden: club Trouw maakt zich op voor het Amsterdam Dance Event, dat net begonnen is. 8WEEKLY praat met Trouw-programmeur Olaf Boswijk over het festival, het Amsterdamse nachtleven en natuurlijk over de erfenis van ’11’.

~

De legendarische club 11 is inmiddels ruim een jaar ter ziele, maar klinkt nog door in de hoofdstad. En ook bij haar organisatoren, dezelfde mensen achter Trouw: zelfs Olaf Boswijk verspreekt zich, wanneer hij zegt dat ‘wij bij 11’ de eigen programmering rond het Amsterdam Dance Event (ADE), een netwerkconferentie voor elektronische muziek maar vooral tijdelijk epicentrum van de internationale dancescene, in eigen handen wilden houden. Daarna lachend: ‘en ik ben zelf altijd zo streng als iemand hier Trouw verwart met 11’.

Het is onvermijdelijk dat de club die het Amsterdamse nachtleven domineerde als bolwerk van de minimal (‘maar we deden nog veel meer, hiphop, house, dubstep, noem maar op’, werpt Boswijk tegen) nu postuum druk uitoefent op Trouw om even toonaangevend te worden. ‘Toen het deze zomer wat rustiger werd, gingen her en der stemmen op dat het bij ons niet lekker zou lopen. Sommigen zien ons nu blijkbaar graag mislukken.’ Maar afgezien van al te Hollandse scepsis blijft het nog de vraag of Trouw even toonaangevend kan worden zonder eenzelfde soort opleving van de lokale dancescene.

Ambities
Maar wat zijn de ambities van Trouw? Boswijk is duidelijk: ‘Amsterdam verdient een club als het Berlijnse Berghain of het Londense Fabric. Op dit moment gebeurt er hier niet zo veel prikkelends. Het wordt beter, maar het is nog steeds zoeken naar die incidentele goeie lineup.’ De kern blijft dus een goede club met internationale allure à la 11. Maar die succesformule laat zich niet zo gemakkelijk kopiëren. ‘We hadden natuurlijk ons netwerk, maar verder hebben we alles weer opnieuw uit moeten vinden.’

Foto: Nik Torrens

Foto: Nik Torrens

Daarnaast is er hard gewerkt aan een breder aanbod voor de extra ruimtes van het oude krantgebouw. Beneden in ‘de Verdieping’ is plaats voor culturele evenementen met een sociale functie. Zo streek daar in september het theaterfestival Fringe neer, en sinds kort kunnen beginnende producers er op de eerste vrijdag van de maand hun eigen muziek laten horen. Op die manier moet er rond de club weer een nieuwe scene met Amsterdams talent ontstaan.

ADE
Nu een half jaar na opening lijkt Trouw klaar voor het nieuwe clubseizoen. Het ADE – met meer dan 700 artiesten in vier nachten een waar dancewalhalla – is een uitgelezen kans om zich te profileren als vooruitstrevende club. Geen grote kanonnen als Sven Väth en Ritchie Hawtin – ‘wat zij komen doen vinden we niet bij Trouw passen’ – maar een mix tussen aanstormend talent en bijzondere samenwerkingen.

Donderdag voerden jazzpianist Bugge Wesseltoft en DJ Henrik Schwarz live een experimentele dialoog op. Eerder gooiden zij al hoge ogen op het Montreux Festival. Een ander wapenfeit is het zaterdagprogramma onder gastheerschap van de toonaangevende website Resident Advisor, met exotische verrassingen als de Israeliër Guy Gerber en het Burkinese (sic!) duo Arto Mwambé. ‘Die gaan groot worden, let maar op.’

Het is te hopen dat Trouw slaagt in haar ambities. De club heeft er alles aan gedaan: nu is het wachten tot de vonk overslaat en er iets moois ontstaat.