Film / Achtergrond
special: Ciné Premières: La Tendresse

Doelloze subtiliteiten

Een vader en moeder, al vijftien jaar gescheiden, ondernemen een autoreis om hun zoon op te halen. Een eenvoudig maar soms zeer saai verhaal, waarin vooral de moeder en haar mooie grote ogen de show stelen.

~

Als één film het van subtiliteiten moet hebben, dan is het deze. Het verhaal lijkt ogenschijnlijk simpel, en laat enkel glimpen zien van wat de ware gevoelens van het gebroken gezin zouden kunnen zijn. Zodra moeder Lise en vader Frans het nieuws krijgen dat hun zoon, skileraar, in de zuidelijke bergen een ongeluk heeft gehad, spreken ze af erheen te rijden om hem te halen. De verstandhouding tussen de voormalige echtelieden is goed, redelijk, beleefd. Hun rit begint stroef, maar ongedefinieerde blikken worden over en weer geworpen. Niets wordt echter uitgesproken. Vaak is een komische siddering in de sfeer van de auto voelbaar, waardoor de kijker steeds vaker zal denken: waar gaat deze reis naartoe, waar gaat dit heen?

Het gaat nergens heen


Het decor van de autorit verandert van saai plat land in majestueuze bergen, die de achtergrond vormen van het voortkabbelende verhaal. Eenmaal in de bergen laat moeder zich zien als een mysterieuze eenling die zich sinds de scheiding zeer goed heeft weten te handhaven. Hierdoor krijgt zij een mysterieus, bijzonder licht, dat ook vader lijkt op te merken. Dit is de enige trilling die deze film teweeg kan brengen, want het antwoord op voorgaande vraag is: hoewel de film zich half op de snelweg afspeelt, gaat deze film nergens heen.

Opmerkingen van de vader, die tederheid suggereren maar eigenlijk verkapte platitudes zijn omtrent het autorijden van zijn ex-vrouw, zijn ronduit ergerlijk, evenals zijn quasiverveelde verzuchtingen omtrent haar onvermogen om ongeschonden door de slagbomen van de tolheffing te komen. De begeleidende melodieën van banjo en harmonica irriteren groots bij het zien van het grauwe Belgische landschap. De verhaallijn van de zoon, die zich enkel lijkt te interesseren voor zijn skiënde vriendin, lijkt helemaal niets toe te voegen, behalve dat de verhoudingen dusdanig vervreemd zijn geraakt dat er geen dialoog meer mogelijk is. In de grond zeer interessant, maar hier onvoldoende uitgewerkt. Deze film moet het van blikken, sferen en bergen hebben, en wellicht is dat voor velen genoeg.