Film / Achtergrond
special: Eames: The Architect & The Painter

In de schaduw van

Wanneer je aan Eames denkt, denk je vooral aan Charles. De ontwerper van de Eames Lounge en de Side Chair. Charles kan echter niet los gezien worden van Ray, zijn eega. Deze documentaire wijdt aandacht aan beide ontwerpers en de invloed die zij op elkaar hadden.

~

De documentaire laat op chronologische wijze zien hoe het begon. Charles Eames was al getrouwd en had een kind, toen hij Ray Kaiser ontmoette. Het was liefde op het eerste gezicht, die kenbaar wordt gemaakt in een van Charles brieven aan haar. Voorzien van grappige tekeningetjes, vraagt hij Ray om welke vinger hij haar een ring kan aandoen. Een scheiding met zijn eerste vrouw volgde en hij trad in het huwelijksbootje met Ray.

Charles was werkzaam als architect en ontwerper, maar had zijn studie nooit afgemaakt. Ray was vooral bezig met schilderen. Toen de twee samen waren, gingen zij een samenwerking aan in het creatieve proces van ontwerpen- van meubels tot gebouwen tot voorlichtingsfilms.

Toch leefde Ray vooral in de schaduw van haar man. Hoewel ze altijd samen waren, en altijd samen publiekelijk naar buiten traden, was er vooral aandacht voor Charles. Dit wordt op pijnlijke wijze zichtbaar in een interview, waar Ray letterlijk achter Charles staat, en vragen en opmerkingen van de interviewster duidelijk maken dat het feminisme zijn intrede nog niet gedaan heeft.

Toch heeft Charles altijd gezegd dat wat hij kan, Ray beter kan. De documentaire laat dan ook zien, hoe de twee elkaars creativiteit beïnvloedden en hoe hun tijdloze ontwerpen nog steeds gewilde objecten zijn in huishoudens. Daarbij wordt ook de kracht van Ray getoond: zo bepaalde zij vaak het kleurgebruik, of bepaalde accenten. Ook wordt er een uniek inkijkje gegeven in de Eames fabriek, waar alle ontwerpen tot stand kwamen. Het werd ook wel een circus genoemd, bol van creativiteit. Medewerkers uit die periode zien het nog steeds als een privilege om met de Eames te hebben mogen samenwerken.

Ondanks Ray’s grote invloed, die pas na haar dood significant werd voor media en publiek, bleef zij gedurende haar leven in de schaduw van haar man staan. Dat geeft de documentaire, evenals het feit dat hun liefde niet standhield (hoewel het echtpaar al die jaren bij elkaar is gebleven), een tragische wending. Maar ook postume erkenning, door de focus te leggen op het belang van beide ontwerpers.