Film / Achtergrond
special: IFFR 2014

IFFR: Deel 6

.

DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7DEEL 8 | DEEL 9

Inhoud: Of Horses and Men | La Cueva | Eastern Boys 

In dit 6e deel word je meegezogen in het absurdisme, raak je verdwaald in ‘grothorror’ en ben je getuige van een seksdate die nogal tegenvalt.

Arctisch Absurdisme

Of Horses and Men
Benedikt Erlingsson • IJsland, 2013
4.0

~

Eén van de opvallendste stills deze editie van IFFR is degene van de man die hoogst ongemakkelijk op een paard zit, terwijl deze bestegen wordt door een ander paard. Het beeld is een van de humoristische hoogtepunten van de IJslandse film Of Horses and Men en exemplarisch voor de bizarre humor die de film tekent. In dit speelfilmdebuut van scenarist en regisseur Benedikt Erlingsson staan de verwikkelingen van een kleine gemeenschap centraal die woonachtig is in een IJslandse vallei.

De man in dat opvallende beeld is een, door de lokale vrouwelijke bevolking, begeerde vrijgezel. Naast omslachtige toenaderingspogingen tussen hem en een buurvrouw (letterlijk gadegeslagen door de hele vallei), komen er onder andere ruziënde buren, een dronkenlap die heel ver gaat om wodka te bemachtigen, een Spaanse toerist die per fiets het eiland doorkruist en paarden voorbij. Heel veel paarden. Zij zijn alom aanwezig en zijn net zoals de weidse landschappen subliem vastgelegd door Bergsteinn Björgúlfsson. Deze zwarte komedie mist weliswaar een sterk coherent plot, maar met de aaneenschakeling van veelal absurdistische en memorabele scènes (waarvan er een verrassend genoeg doet denken aan Star Wars) zou deze voor een Oscar genomineerde film wel eens een publiekstrekker kunnen worden. 
Terug naar boven

Filmen om te overleven

La Cueva
Alfredo Montero • Spanje, 2013
3.5

[REC]
 is een van de eerste filmtitels die bij het aanschouwen van het Spaanse La 
Cueva
(de grot) naar boven komt. Regisseur, scenarist, producent en cameraman Alfredo Montero geeft toe dat die Spaanse horrorfilm dé grote inspiratiebron

~

is geweest voor zijn bijdrage aan het programmaonderdeel Signals: How to Survive…, (waar ook Canopy en Blutgletscher deel van uitmaken). Drie mannen (waaronder de cameraman) en twee vrouwen vliegen naar het Canarische eiland Formentera (waar Montero van vandaan komt) voor een vakantie. Na een avond flink zuipen, stuiten ze de volgende dag op een grot en besluiten deze te onderzoeken. Niet geheel verrassend raken ze de weg kwijt in het ondergrondse doolhof en dat zorgt voor de nodige paniek en spanning in de groep op het scherpst van de snede. Dit alles wordt met de camera vastgelegd.

De verrassing bij dit soort ‘found footage’ films is er overigens wel een beetje af, na films als [REC], Cloverfield en The Bay. Maar in de juiste handen is het nog immer een bijzonder effectief stijlmiddel, dat garant staat voor de nodige adrenaline en schrikmomenten. En, niet te vergeten, een hyperactieve cameravoering en een flinke dosis nachtzichtbeelden (ook al effectief toegepast in The Descent, die andere grothorror). Voor de opvallende stijlbreuk aan het begin van de film valt nog wel wat te zeggen, maar deze werkt aan het einde ongelofelijk verwarrend – om niet te zeggen contraproductief. 
Terug naar boven

West ontmoet Oost

Eastern Boys
Robin Campillo • Frankrijk, 2013
3.5

~

Hij geeft zich maar over aan de hopeloze situatie en danst mee met de indringers in zijn appartement. Terwijl harde techno wordt gedraaid en de meeste vreemdelingen aan het feesten zijn, wordt Daniels luxe flat, terwijl hij machteloos toekijkt, op klaarlichte dag vakkundig leeggeroofd. Een dag eerder benaderde de vijftiger de jonge Marek op station Gare du Nord voor seks. De afspraak was dat de Oost-Europese jongen bij hem thuis zou komen, maar Marek nam de hele jeugdbende waar hij toe behoort, onder aanvoering van de charismatische Boss mee.

De scènes die van verre afstand worden gefilmd in Gare du Nord met het kat-en-muisspel tussen Daniel en Marek fascineren, net als het meer surrealistische deel erna in Daniels appartement waarin het feestgedruis een constant dreigende ondertoon heeft. Hierna verandert Eastern Boys nog tweemaal van toon. Eerst staat de curieuze en turbulente relatie tussen Daniel en Marek centraal, die vervolgens culmineert in het laatste, meest conventioneel aanvoelende, deel van de film.

Ondanks het wisselen van stijl en zelfs in genres is Eastern Boys een geslaagd speelfilmdebuut van regisseur Robin Campillo, die als scenarist en editor onder andere werkte aan Vers le Sud en Entre les Murs en medeverantwoordelijk was voor de fraaie serie Les revenants. Hij wordt hierin ondersteund door een sterke cast met Olivier Rabourdin als Daniel (hoewel dit personage in zijn naïviteit en passiviteit soms wat irriteert), de jonge Kirill Emelyanov als Marek en Daniil Vorobyov als bendeleider, die charisma en slimheid combineert met licht psychopathische trekjes.
Terug naar boven

Reageer op dit artikel