Muziek / Reportage
special: New Fall Festival 2015 in Düsseldorf (donderdag)

Eerste lustrum

Het New Fall Festival viert zijn vijfjarig bestaan in Düsseldorf. Dat is reden genoeg om de buitenlandse pers mee te laten proeven. Het is een festival dat zowel aandacht heeft voor de artiest als voor de bijzondere concertlocaties in de stad.

Hamed ShahiHamed Shahi, de festivalleider, opent de lustrumavond met een terugblik van de start van het festival tot waar het nu staat, zo’n vijf jaar later. Wat startte met acht bands op twee dagen in deze zaal, is nu uitgegroeid tot een festival met 27 bands, zeven zalen en 12.000 toeschouwers. Tevens worden de elf buitenlandse journalisten welkom geheten. Het contrast is deze keer zeer groot: zaterdag speelt de ruim 70-jarige Marianne Faithfull, terwijl vanavond Aurora met haar negentien jaar de jongste artieste is.

Beeld en geluid

De Robert-Schumann-Saal maakt onderdeel uit van het museum Kunstpalast. Deze zaal is oorspronkelijk gebouwd voor het beoefenen van kamermuziek. De akoestiek en de sfeer van de zaal is daarop aangepast, maar het New Fall Festival laat horen dat ook andere soorten muziek er prima klinken. Al vanaf de start van het festival worden hier optredens verzorgd. Donderdagavond is het aan jong talent om hun artistieke prestaties ten toon te stellen.

ChassolHet voorprogramma wordt verzorgd door (Christophe) Chassol, die zijn muziekstukken – geïnspireerd op zijn reis naar Martinique – laat horen, maar vooral ook laat zien. De magische ontdekkingsreis, zoals hij deze noemt, bestaat uit film- en geluidsbeelden, die hij gemonteerd en gesampled heeft op deze reis. Samen met zijn drummer speelt Chassol daarbij op synthesizers. Een bijzonder tafereel in beeld en geluid ontrolt zich zo aan de concertbezoeker.

Bijna een uur houdt Chassol het publiek in zijn greep. Pas aan het eind, als hij zijn publiek bedankt, krijgen we de artiesten zelf goed in beeld, omdat ze tijdens het optreden enkel als schimmen tegen het doek zijn geprojecteerd. De beelden zijn concertzaal-groot en eisen alle aandacht op. Wie de ogen sluit mist natuurlijk het visuele, maar krijgt tevens een indruk hoe de muziek ook dan nog behoorlijk indrukwekkend is. Chassol wordt niet voor niets door de organisatie een grote toekomst beloofd. Ze vonden het reden genoeg om hem meerdere keren op het festival een voorprogramma te laten verzorgen. Zo speelt deze Fransman morgen ook in het voorprogramma van Apparat.

Het talent is gelandAurora Onstage

Als jongste optredende artieste siert Aurora Aksnes ook de festivalgids met daarin alle wetenswaardigheden en het speelschema. Deze dame vormt het middelpunt van de band Aurora, die we als 8WEEKLY mochten spotten tijdens het EuroSonic festival afgelopen januari. Bij het optreden in Düsseldorf kunnen we haar vorderingen als opkomend artiest volgen. Ze werd al in Groningen bestempeld als dé ontdekking voor het komende festivalseizoen. Dat ze dat heeft waargemaakt, kunnen we nu – ruim een halfjaar later – alleen maar bevestigen. De band speelt hechter dan voorheen, maar de prachtige liedjes zijn gebleven. Soms vragen deze een vette bandbezetting, maar ook verlangt de breekbaarheid van de zangeres soms alleen een akoestische gitaar of een lichte toetsenbegeleiding. Alles komt aan bod in de ruim een uur durende show. De onschuld van Aurora Aksnes zelf is ook gebleven.

Het is heerlijk te zien hoe zij nog steeds verbaasd en overdonderd kan zijn door het applaus, dat haar heftig ten deel valt. De ontroering aan het eind van het optreden is geen toneel; het is nog steeds echt. Aurora brengt muziek dat zweeft tussen Ane Brun en Kate Bush, maar met een heel eigen interpretatie. Diverse composities hebben nu vaste vorm bereikt, zoals het door Vodafone omarmde ‘Running With the Wolves’, maar ook ‘Awakening’, ‘Little Boy In The Grass’ en het nog steeds griezelige ‘Murder Song’, waarin volgens de tekst de zangeres zelf het leven laat. Ze lijken allen rijp om toevertrouwd te worden aan de eeuwigheid door het opnemen van een debuutalbum. Dat is iets waar deze band nog steeds geen stappen voor gezet heeft, maar waar de liefhebbers wel naar snakken. Als toegift zingt Aurora een fragiele versie van David Bowie’s ‘Is There Life On Mars’. Dat deed ze in Groningen ook, maar nu is deze dame veel zelfverzekerder dan toen en dat straalt ze bij deze afsluiter dan ook helemaal uit! Het talent is geland.