Wachten op een acteur die uit de film is geknipt

recensie: All the money in the world

Voor aanvang van de film wordt er maar over een ding gesproken; de rol van Kevin Spacey. De #Me-too-beweging maakte dat Spacey urenlang voor niets in de visagie zat. De tachtigjarige regisseur Ridley Scott, kon de peperdure beslissing maken om de sets in Londen en Rome weer op te bouwen en tig scènes opnieuw te draaien met Christopher Plummer. Uiteindelijk is All The Money In The World een geloofwaardige, tamelijk voorspelbare thriller geworden die iets te lang duurt.

In All The Money In The World staat de strijd om geld centraal. In dit waargebeurde verhaal mocht John Paul Getty III jr. er graag grappen over maken; hij vertelde zijn vrienden dat hij zich zou laten ontvoeren. Pas dan zou zijn opa, Paul Getty sr., de rijkste man ter wereld, geld voor hem overhebben. Echter, wanneer kleinzoon Getty echt wordt ontvoerd, weigert opa geld op te hoesten. De moeder van Getty jr. en een ingehuurde privé detective gaan zelf op onderzoek uit.

Rijkdom

Ridley Scott speelt het spel tussen de rijke familie Getty en de armoedige kidnappers vaardig en met een knipoog. Zo zwicht opa na het ontvangen van een stuk oor van Getty jr. en wordt het losgeld in lires door een tiental mensen geteld en gestapeld tot torenhoge stapels biljetten. Scott heeft ervoor gewaakt een film over de rijkdom van de familie Getty te maken. Natuurlijk is de aankleding weelderig, maar geen moment is het ongeloofwaardig. Scott verhaalt zelfs grappen over de pocherige oude rijkaard. Zo overtuigt opa Getty zijn kleinzoon van de waarde van een peperduur beeldje dat, zo blijkt later, in elk museum voor een paar dollar te koop is.

Mank

De film gaat wat mank onder de vele herhalingen van telefoongesprekken tussen de kidnappers en de familie. Ook blijft Gail Harris, de moeder van Getty jr. maar botvangen bij haar schoonvader. Met een duur van ruim twee uur, had Scott hier aan spanning kunnen winnen. De ontknoping van de waargebeurde ontvoering is geen nieuws meer, menigeen zal zich het afgesneden oor herinneren of er later over gelezen hebben. Deze voorspelbaarheid doet de als thriller gepresenteerde film, geen goed.

Wild Horses van The Rolling Stones en Time Of The Season van Zombies vormen een prima soundtrack. Ook de in zwart-wit geschoten beelden geven een mooi beeld van de jaren zeventig. Echter, het lange en wat stroperige middenstuk lijdt onder de herhalingen. Dit maakt All The Money In The World vaardig gemaakt, maar vooral voorspelbaar. En natuurlijk is het wachten op de release met Kevin Spacey in de hoofdrol.