Theater in dienst van de wielersport

recensie: Tussensprint in een winterstop

Als een tussensprint vult schrijver, theater- en televisiemaker Wilfried de Jong (53) de winterstop van zijn sportprogramma Holland Sport op met een korte theatertour.

Een gelegenheidsoptreden in het Rotterdamse Luxor Theater, aan de vooravond van de grand depart van de Tour de France, Ocobar lag aan de basis van een kleinschalige tournee van vijfentwintig voorstellingen Man en Fiets. De terugkeer van De Jong naar het theater, na een afwezigheid van ruim tien jaar, is ontstaan op basis van een stuk van negen minuten dat hij tijdens deze avond opvoerde. Man en Fiets is uitgegroeid tot een theateretappe van 8o minuten (zonder pauze) waarin muziek, literatuur en theater in dienst staan van de wielersport.

Boek, cd en voorstelling

~

Aan de basis van dit theaterprogramma ligt De Jongs boek De man en zijn fiets (2009)  en zijn cd Man & Fiets (2010), opgenomen met zijn vaste begeleidingsband Ocobar. Kenners zullen blij verrast zijn in de voorstelling de beelden te zien bij het prachtige verhaal over de Mont Ventoux. De Jong deed zichzelf voor zijn vijftigste verjaardag de beklimming van deze buitencategorie-berg cadeau en nam zijn zoontje Sonny mee als cameraman. Ook zijn fietstocht met oud wielrenner Jan Janssen – “Je gaat me toch niet naar de klote fietsen, hè?” – heeft de voorstelling gehaald. Naast de verhalen uit De man en zijn fiets, De Jong neemt bij aanvang een identieke naakte pose aan als op de cover van zijn boek, is er veel ruimte voor opzwepende funk en soulmuziek.

Cameraman Rob Hodselmans voorziet de show van gestileerde filmpjes van draaiende wielen, ratelende derailleurs en kapotte fietsbanden. Na veel gesleutel, dat prettige herinneringen oproept aan het fysieke theater van Waardenburg en De Jong, zet Wilfried tegen het einde van de voorstelling zijn fiets op de rollerbank en sprint hij, aangemoedigd door Ocobar, alles van zich af. Stadgenoot en dichter Jules Deelder schrijft in zijn nieuwe bundel Ruisch over het ‘zuiver zingen der banden’. Een dichtregel die De Jong als geen ander begrijpt.

Voor de speellijst klik hier.

8WEEKLY MediaPlayer