Prachtige engelen bekijken de mens

recensie: Hemel boven Berlijn (Toneelgroep Amsterdam)

Regisseur Ola Mafaalani is voor de derde keer te gast bij Toneelgroep Amsterdam. Zo maakte zij eerder een bewerking van Romeo en Julia. Opvallend bij die voorstelling was het optreden van een engel, een bijzondere toevoeging aan het bekende stuk van Shakespeare. Mafalaani heeft ‘iets’ met engelen. Met haar nieuwe voorstelling Hemel boven Berlijn kan ze haar hart ophalen. In deze co-productie met het American Repertory Theatre zijn voortdurend twee prachtige engelen op het toneel.

Zandloper

~

De engelen Damiel (Fedja van Huêt) en Cassiel (Bernard White) dwalen al eeuwenlang over de wereld. In hun dagboekjes houden ze bij wat de mensen doen. Nauwkeurig noteren ze feiten en details over de mens op aarde. En wellicht kunnen ze nog ergens helpen. Maar Damiel heeft er genoeg van. Hij is de eeuwigheid zat en wil ook mens worden: voelen, proeven, ruiken. Wanneer hij verliefd wordt op een trapezeartieste weet hij het zeker, hij gaat de sprong wagen. Of beter gezegd: zijn vriend Cassiel duwt hem door een stroom van zand die als een zandloper uit de hemel verschijnt. Het is een prachtige vondst van decorontwerper André Joosten, die tegelijkertijd de eeuwigheid en de verbinding tussen hemel en aarde voorstelt.

Bewerking

Hemel boven Berlijn,
is een toneelbewerking van de film Der Himmel über Berlin van Wim Wenders uit 1987. Het is geen natuurgetrouwe kopie geworden. Af en toe wordt er verwezen naar Berlijn, maar de engelen van Mafaalani zorgen eigenlijk voor de mensen uit de hele wereld. Nieuwslezeres Noraly Beyer benadrukt het wereldleed met een lezing van het NOS journaal. Het is een komisch gezicht, maar niet erg functioneel. De personages die door middel van monologen en songs hun sores verkondigen zijn gewone mensen. Ze zijn willekeurig gekozen en benadrukken daardoor het universele karakter van de mens in tegenstelling tot het leven van de engelen. De concretisering die het actuele nieuws teweeg brengt, valt daarbij uit de toon.

Totaaltheater

~

Hemel boven Berlijn
is totaaltheater. Actrice Hadewych Minis bewijst maar weer eens dat ze naast haar acteertalent ook fantastisch kan zingen en een aardig deuntje op gitaar en viool speelt. Gitarist Jesse Lenat vult haar aan en samen zorgen ze meerdere malen voor kippenvel. Tijdens een scène waarin een onbekende man zelfmoord pleegt gaan alle remmen los. Veel indruk maakt hier ook trapezeartiest Mam Smith. Het is één grote samensmelting van muziek, zang, acrobatiek en spel. Het ziet er allemaal schitterend uit. De mooie beelden verhullen echter niet dat de voorstelling inhoudelijk niet zo sterk is. De monologen van de personages staan allemaal erg op zichzelf en verhouden zich nauwelijks tot elkaar. Toch stoort dit niet. We zien de mens door de ogen van de engelen en voor hen is iedereen even belangrijk.

De voorstelling Hemel boven Berlijn is nog tot en met 9 november 2006 te zien.