Onrustige dertigers zoeken rust bij verhalenverteller

recensie: Theatergroep RAUWSTER - STORIE

.

Verhalen moeten worden verteld en onrust moet worden bezweerd, met verhalen. In STORIE proberen de actrices van theatergroep RAUWSTER door de verhalen van verhalenverteller Guillaume Pool hun onrust te bezweren.

Ze zijn jong, mooi en hebben een lange lijst met wensen die ze om de beurt opdreunen en aanvullen. De actrices Samora Bergtop en Marie-Christine op den Kelder willen nu zwanger zijn, nu een leuke man, nu gelukkig zijn, nu een goede baan. Pas als ze hun lijst een paar keer hardop hebben geciteerd vertellen ze over hun onrust en de zoektocht naar hun identiteit vertellen. Lijken ze op hun ouders en geloven ze in een God? STORIE is geïnspireerd door de eeuwenoude vertelkunst en gefascineerd door het leven van alledag. De eeuwenoude vertelkunst wordt vertegenwoordigd door de verhalenverteller Guillaume Pool. Tijdens de voorstelling lopen hun verhalen door elkaar heen.

~

Storie moet een persoonlijke en moderne voorstelling zijn, die aansluit bij de denkwereld van de jongeren van nu. Tenslotte zoeken zij ook nog naar hun identiteit en hebben een grote onrust. Maar juist de onrust en het warrige maken het verhaal soms moeilijk te volgen. De theatermakers hebben zich in hun muziekkeuze wel laten inspireren door TMF en MTV. Zo speelt vooral het nummer ‘Beggin’ van de Amerikaans artiest Madcon een grote rol. Op deze hysterische muziek doet Samora een soort Afrikaanse dans en probeert zo haar geloof te vinden en rust. De actrices proberen een interactie te krijgen met het publiek, maar een zaal met vooral jongeren uit groep 8 heeft daar weinig zin in. De actrices en acteurs laten zich niet tegenhouden en blijven net zo lang aandringen tot ze antwoorden krijgen.

De rolverdeling tussen de oudere Pool en de twee jongere actrices ziet er natuurlijk uit. Terwijl de actrices hun onrust uiten, komt Pool als een strenge opa met zijn fabels steeds even uit zijn stoel en luisteren de actrices naar hem. Ondanks het warrig verhaal is STORIE een inspirerend verhaal. Wie vooral goed luistert naar de fabels van Pool, steekt nog een heleboel op over het menselijke handelen.