DOX neemt afscheid in Fasten Your Seatbelts

recensie: Theatergroep DOX - Fasten Your Seatbelts

“Afscheid nemen bestaat niet” zingt Marco Borsato. En geloof maar dat je nooit meer op dezelfde manier naar dat nummer luistert na het zien van Fasten Your Seatbelts van theatergroep DOX. Maar afscheid nemen bestaat wel degelijk en in zeer veel varianten. Door middel van spel, dans en muziek leidt DOX de toeschouwer door een collage van simpele, moeilijke, grappige en droevige vormen van afscheid.

DOX is niet een standaard theatergezelschap, maar bestaat uit een groep jongeren (vanaf 15 jaar) die de kans krijgt om onder professionele begeleiding een voorstelling in elkaar te zetten. Of het de jeugdige leeftijd van de spelers is of niet, de voorstelling barst van de energie en dit werkt erg aanstekelijk. Dat uit zich met name tijdens de dynamische choreografie.

Verhalende choreografie

~

Choreografie speelt een zeer belangrijke rol in Fasten Your Seatbelts, want tijdens het dansen komt de ware aard van de situatie naar boven. De gesproken stukken, die vaak ook een zeer fysiek karakter hebben, fungeren met name als een schakel tussen de individuele choreografieën of hebben als doel de dans te introduceren. Tijdens de dans sluiten humor en ernst naadloos op elkaar aan. In de dans waarin Soemaya en Gordon afscheid van elkaar nemen, bijvoorbeeld, vloeit een grappige situatie: Soemaya weigert haar partner los te laten en moeiteloos gaat dat over in mooie en harmonieuze bewegingen. Hetzelfde geldt voor de absurde situatie op het nummer Afscheid

wanneer Floris door zijn vriendin in de steek wordt gelaten. Saman, George en Gordon dansen en playbacken overdreven slecht, terwijl Floris met een hoopje kleren in zijn armen de lachwekkende situatie compleet maakt. Voor je het weet, verandert niet de muziek, maar wel de toon van de dans, waardoor er een andere en zeer serieuze wending aan de scène wordt gegeven. Maar de mooiste choreografie is die van Nina en George waar simpele arm- en handgebaren een intiem verhaal vertellen en lichamen één lijken te worden.

Lachspier training

~

Afgezien van bepaalde stukjes choreografie, zijn er echter niet zo heel veel momenten waarop Fasten Your Seatbelts werkelijk weet te raken. Niet emotioneel in ieder geval. Dit komt met name doordat er geen echt verhaal wordt verteld. Er worden verschillende scènes getoond die, afgezien van het overkoepelende thema, niet direct met elkaar te maken hebben. Waar de voorstelling wel in slaagt, is om de lachsnaar te raken. In Fasten Your Seatbelts komen talloze grappige stukjes voorbij die de hele zaal aan het lachen krijgen. Met name het soap-afscheid werkt bij iedereen op de lachspieren en zelfs tijdens een begrafenis kan humor worden ervaren wanneer de ‘overledene’ aan het woord komt. Daarbij komt dat er zeer creatief met het decor wordt omgegaan. Drie spiegelpanelen met luchthavenstoeltjes worden constant verplaatst om zo de sfeer op het podium, mede met behulp van de belichting, te beïnvloeden.

Door de choreografie, de humor en de jeugdige energie is Fasten Your Seatbelts zeker de moeite waard. Het is een verfrissende voorstelling rondom een thema waar iedereen, jong of oud, ervaring mee heeft. Eenieder zal zich er dus in kunnen herkennen.

Fasten Your Seatbelts is nog te zien tot en met 24 april in verschillende theaters in Nederland. Klik hier voor de speellijst. Op de speellijst ontbreekt 24 april, Toneelschuur, Haarlem.