Glansrollen voor Kikker en zijn vriendjes

recensie: Theater Terra - Kikker in de wolken

.

De voorstelling (reprise) van Kikker in de Wolken is een feest waar je gerust al je vrienden voor kunt uitnodigen. In een uur musical met aanstekelijke lekkere lieve liedjes, is het lastig stil te blijven zitten. Er gebeurt veel met weinig, waardoor de karaktertjes ook voor de allerkleinsten goed te volgen zijn. De verhalen van Max Velthuijs (1923 – 2005) Kikker is Kikker, Kikker is Verliefd en Kikker is een Held staan model voor deze voorstelling.

Fotografie: Joey Buddenberg
Fotografie: Joey Buddenberg

Max heeft het niet makkelijk. Hij is net verhuisd, heeft nog geen nieuwe vriendjes en is nogal verlegen. Als je dan ook nog een leuk meisje (Bobby) ontmoet, gebeurt er iets raars van binnen. Op het bankje leest hij boeken over Kikker, die eigenlijk wel een beetje op Max lijkt. Kikker heeft zijn vriendjes Haas en Rat, Varkentje en Eend om hem te helpen. Gelukkig heeft Max opa. Opa is dan wel in de hemel, maar toch ook heel dichtbij.

Het hart op de goede plek

De vier in het zwart geklede spelers brengen de zeven poppen schijnbaar moeiteloos tot leven. De mimiek van de spelers is bijna op de poppen af te lezen. Veel handen zijn nodig om alle poppen goed te besturen. Het overpakken en ondersteunen van poten verloopt gesmeerd en leidt geen seconde af. Door het gebrek aan interactie tussen de spelers zelf, bekruipt af en toe het gevoel alsof het spelen op de automatische piloot gaat. Tegelijkertijd spat het gevoel van de speler voor de pop zelf, het podium af.

Al snel is duidelijk dat het Max is die het avontuur van Kikker en z’n vriendjes beleefd. Op eenvoudige wijze schuift het blauwe bankje subtiel het podium op en zijn we weer in de ‘werkelijkheid’. Opa moedigt Max aan: ‘Doe als Kikker’, wanneer Max wel erg ondersteboven is van Bobby, het stoere mooie meisje met de twee staartjes. De wit doorschijnende hoed van Opa geeft een prachtig beeld van de geest van Opa.

Fotografie: Simone Henken
Fotografie: Simone Henken

Stemmen

De hoge groene schotten op wieltjes op het podium zijn in een snelle draai omgetoverd tot het huis van Haas of Varkentje. De verhalen uit de boekjes van Kikker zijn tot één groot avontuur samengevlochten, waarbij het tot twee keer toe echt spannend wordt. De karakters lijken zo uit de boeken gesprongen te zijn. Natuurlijk, de stem van Haas moét wel zo klinken. Het korte knorretje van Varkentje na een zin, is grappig en hoort er inderdaad bij. Uiteraard speelt Rat de held, die koelbloedig tegenstand overwint en juist Kikker de eer gunt. Ontroerend mooi van eenvoud is het wanneer Kikker, die denkt eigenlijk nergens goed in te zijn, zichzelf in het water weerspiegelt ziet en daarbij een smartelijk lied zingt.

Het is een uur lang, heerlijk meedeinen op het gevoel dat iedereen mag zijn wie hij is. Het is daarmee niet alleen een voorstelling voor kinderen, maar een naïeve verademing voor iedere volwassene. En hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt: een kikker en een eend kunnen echt wel verliefd zijn op elkaar. De subtiele grapjes over hoe Kikker Eend het hof maakt, ontgaan ook de kleinsten niet. En dat is dubbel genieten.

Met: Kikker en jongetje Max (Niels van der Gaarden), Haas en Rat (Babbe Groenhagen), Varkentje en Opa (Eric-Jan Lens) en Eend en meisje Bobby (Jacqueline Goedmakers)

Kijk voor de speellijst op: www.theaterterra.nl. Tot en met 9 april in diverse theaters in Nederland en België.