Minimalistische choreografie tussen twee zielen

recensie: TAO Dance Theatre - Tao Ye - 2

Een lege vloer, soms wat industriële geluiden en het zwaar ademen van de twee dansers van het TAO Dance Theatre. De minimalistische choreografie van ‘2‘ is een hypnotiserend en uitdagend duet tussen artistiek directeur Tao Ye en danser Duan Ni.

De twee dansers bewegen laag over de grond. Daardoor lijkt het soms alsof ze zweven. Hun bewegingen ontwikkelen zich tot virtuoze patronen die twee zielen in gesprek uitdrukken. In uiterlijke kenmerken lijken de twee dansers bijna op elkaar. Ze hebben hetzelfde wijde grijsgroene broekpak aan en hun haren zijn gemillimeterd. Slechts in lengte en fysieke gesteldheid verschillen ze. De lange Tao heeft als man meer kracht in zijn spieren dan de kleine Duan, maar ze doen niet voor elkaar onder als het gaat om de enorme beheersing van al hun spieren. De dansers brengen de dans naar een erg hoog niveau met hun technische kwaliteiten en dagen hiermee de bestaande opvattingen over moderne dans uit.

~

Conversatie

Het duet is een gesprek tussen twee zielen of tussen een man en een vrouw. In totale concentratie en met hun ogen dicht lijken ze in een trance. Soms openen ze hun ogen en staren in de leegte. Tijdens de voorstelling ‘spreekt’ het duo net als in een gesproken conversatie soms heftig, soms zacht en soms vallen er stiltes, maar het gesprek blijft in harmonie. Het duo raakt niet verwijderd van elkaar. Duan en Tao vertalen het gesprek door soms de bewegingen van de ander te herhalen en even te bevriezen op de grond. Maar geen moment raken ze elkaar aan of dansen ze samen.

De twee dansers hebben hun gesprekken tijdens de repetities en hun dagelijks leven opgenomen. Componist Xiao He heeft die vervolgens gebruikt om van de natuurlijke, gesproken ritmes de muzikale partituur te ontwikkelen. Op de achtergrond is het geluid soms kort en zachtjes te horen.

Speciale gast
2‘ is een coproductie voor het Singapore Arts Festival, NorrlandsOperan en Dansmakers Amsterdam. Het is niet de eerste keer dat Tao in Nederland te zien is. In 2008 danste hij op uitnodiging van choreografe en danseres Anouk van Dijk als speciale gast een solo in de voorstelling ‘Bliss‘, een samenwerking met de Beijing Modern Dance Company. Twee jaar later danst hij opnieuw op uitnodiging van anoukvandijk dc in Nederland in de voorstelling ‘Weight x 3‘.

~

‘Enfant terrible’

Choreograaf en danser Tao Ye, ‘enfant terrible’ van de Chinese danswereld, richtte in maart 2008 het TAO Dance Theatre op. Hij was niet meer onder de indruk van het werk van de gevestigde Chinese choreografen en besloot dat hij het beter kon. In tegenstelling tot andere choreografen in China verkent hij vorm en inhoud, onderzoekt muzikale en fysieke interactie en experimenteert met minimalisme en gelaagde patronen van beweging en ruimtelijke motoriek.

Strakke spanningsboog
De voorstelling ‘2‘ pakt je vanaf de eerste minuut en laat je niet meer los. Het is geen gemakkelijk duet om naar te kijken. Door de lage bewegingen, de gelaagdheid en de bijna stille omgeving is de kans groot dat je wordt afgeleid. Maar de bewegingen zijn zo virtuoos en energiek, dat het publiek ademloos kijkt. De spanningsboog blijft tot de laatste minuut strak gespannen. Voor je het weet is een uur om en verdwijnen de dansers achter het gordijn.

Het is wachten op de volgende gelegenheid dat TaoYe en zijn danscompagnie weer op de Nederlandse dansvloer te zien is. Want dit hoogste niveau van technische virtuositeit en de ijzeren discipline maken de voorstellingen een lust om naar te kijken.