Vier keer twintig minuten perfectie

recensie: Scapino Ballet - 4 x 20 Colourproof

Het Scapino Ballet brengt met 4 x 20 Colourproof een diversiteit aan choreografieën. Vier verschillende dansen, die ieder exact twintig minuten duren. Een grote verscheidenheid en korte spanningsbogen voor zowel de dansers als het publiek leiden tot een interessante avond.

The Green

4 x 20 Colourproof begint met de choreografie The Green van Ed Wubbe. Zeven dansers bewegen over een groene grasmat. Ze laten de nietigheid van de mens in het universum zien. Door de indrukwekkende muziek van Bachs Johannes Passion, en de dansers die in onverwachte bewegingen over het podium gaan, wordt de mens een klein figuurtje in een grootse wereld.

Sister fury

~

De tweede choreografie is Sister Fury, eveneens van Ed Wubbe. Drie danseressen spelen drie zusters die gevangen zitten in een uitzichtloze situatie op het platteland. Door de komst van twee mannen wordt de band tussen de zusters op de proef gesteld. De drie danseressen van het Scapino Ballet brengen het gevoel goed over, ze werken veel met mimiek en hun bewegingen lijken hun gevoel precies weer te geven.

Blushing

Na de pauze komt Blushing, een choreografie van Marco Goecke. Blushing, gaat zoals de titel al zegt over schaamte. De dansers maken bewegingen die lijken op bewegingen van apen. De muziek is duister en de dansers zijn gekleed in het donker. De sfeer is mysterieus. De dans gaat in een onmogelijk lijkend tempo en de passen gaan tot op de seconde gelijk.

Matter for a poem

~

4 x 20 Colourproof sluit af met een choreografie van Georg Reischl, genaamd Matter of a poem. De danseressen zijn gekleed in een jurk van voile. Ze zien er fragiel uit. De muziek is echter heftig, waardoor dit fragiele, zodra de muziek begint te spelen wegvalt. De dans, die een gedicht moet voorstellen oogt rommelig. Dit komt onder andere door het contrast tussen het uiterlijk van de danseressen en de muziek. Maar ook de bewegingen zijn niet terug te brengen naar een gedicht, zoals de eigenlijke bedoeling geweest is.

De verscheidenheid van de vier choreografieën maakt 4 x 20 Colourproof tot een diverse show, waar de verveling niet snel toeslaat. De bekwaamheid van de dansers van het Scapino Ballet leidt tot dansen die in grote perfectie worden uitgevoerd. Dat de laatste dans niet zo perfect was als de eerste drie, was jammer, maar kon het succes van de avond niet belemmeren. Tijdens de dansen gaat geen voetje of pasje verkeerd. Naast de perfectie die de dansers leggen in de techniek, kunnen ze als geen ander de gevoelskwesties in de diverse dansen overbrengen. Deze combinatie maakt de voorstelling tot een grote belevenis.

4 x 20 Colourproof is nog tot 10 mei in Nederland te zien.