Kamphues redt de mensheid… of toch niet?

recensie: Rob Kamphues - Oersoep

.

~

Het is een vraag die Rob Kamphues niet beantwoordt in het uur dat ie gekregen heeft. Sterker nog, naarmate het uur vordert vraag je je af waar de show over gaat en wat hij wil vertellen. Er komt van alles voorbij: vergezochte heldenverhalen, liedjes, zelfs persiflages op Toon Hermans, Ron van Reijn en Jules Deelder worden uit de kast getrokken. Coen Jutte en Peer van den Berg staan Kamphues bij, met typetjes en muzikale ondersteuning. Het mag helaas niet baten. Ook het publieksslachtoffer kan niet helpen: de mensheid is gedoemd tot vernietiging.

Oerbrei

Het is niet voor het eerst dat Rob Kamphues zijn geluk beproeft in het theater. Oersoep is zijn vijfde show. En ook zijn medespelers zijn geen onbekenden: Coen Jutte deed ook in de vorige show van Kamphues mee en Peer van den Berg heeft zijn sporen verdiend bij theatergroep Suver Nuver. De regie is in handen van Don Duyns, een van de mensen van Growing Up In Public. Je zou mogen verwachten dat deze groep mensen inmiddels een beetje weet wat wel en niet werkt op het podium. Maar bij Oersoep slaan ze de plank volledig mis. Het stuk is onsamenhangend, gedateerd en het blijft compleet onduidelijk wat Kamphues nou eigenlijk te melden heeft. Hij behandelt zowel het kleine als het grote leed (zo komen zijn privéleven én de problemen in het Midden-Oosten voorbij), maar hij had beter een keus kunnen maken tussen die twee. Daarnaast is er nog het gekokketeer met zijn televisiecarrière, en ook dat doet de show geen goed. Kamphues maakt met deze show zeker geen vrienden en De plagen van Kamphues krijgt opeens een heel andere betekenis. Deze Oersoep heeft meer weg van een Oerbrei.

Oersoep is nog te zien tot 15 mei.