Bizar nachtje

recensie: Arabische nacht

Een fles drank, een woestijn, seks, een droom; wat is er toch aan de hand met deze nacht? Deze vreemde Arabische nacht, die door iedereen anders beleefd wordt? Dit toneelstuk van Roland Schimmelpfennig veroverde twee jaar geleden alle Duitse podia en werd ook in andere landen goed ontvangen. Nu is Nederland aan de beurt, en terecht.

~

Het is ontzettend warm. Er komt geen druppel water uit de kraan van de bovenste verdiepingen van een flat, waar het stuk zich afspeelt, en de lift werkt ook niet naar behoren. Onder deze omstandigheden ontmoeten vijf mensen elkaar. Een huisbaas, twee huisgenoten, de vriend van een huisgenoot en een overbuurman. Ze hebben allemaal een andere visie op een en dezelfde nacht. Ze laten hun fantasieën de vrije loop, op zoek naar liefde en romantiek. Ontspoorde levens, toevallige samenkomsten: geen van de levens zal na deze aparte Arabische nacht hetzelfde zijn. Regisseur Matthijs Rümke: “Voor mij toont het stuk hoe vijf middelmatige mensen in de heetste nacht van het jaar hun lotsbestemming proberen te ontstijgen.”

Puzzelstukjes

De voorstelling blijft van het begin tot het eind fascineren. Er gebeuren vreemde dingen, het verhaal breidt zich steeds verder uit en wordt steeds gecompliceerder. Het is bijna niet uit te leggen, maar de puzzelstukjes vallen wel tijdens de voorstelling in elkaar.

Perfecte timing

~

De acteurs zijn goed op dreef. Joep Onderlinden (de overbuurman) en Steve Hooi (de vriend van) zorgen voor de lachmomenten met hun houding en mimiek. De andere drie (Kees Hulst, José Kuijpers en Wimie Wilhelm) zijn meer van de serieuze kant. Allemaal zetten ze hun personage goed, maar soms iets te stereotiep, neer. Ze zeggen zelden iets tegen elkaar, maar denken hardop, vertellen hun verhaal, door elkaar. Ze vullen elkaar aan en toch weer niet. Het is briljant in elkaar gezet. De timing van de acteurs is perfect. En dat moet ook wel, want dat is de kracht van dit monologenspel. De vaart zit er goed in terwijl het stuk ook verdooft, als in een sprookje. Wat doet deze nacht toch met die mensen? Laat je meeslepen door deze bizarre, goed doordachte, lachwekkende Arabische nacht.

Arabische nacht toert nog tot en met 6 december 2003 door Nederland. Voor meer informatie: www.productiehuis.nl