Luier poep of meesterwerk

recensie: Orkater - Wees ons genadig

‘Moet ik je liefde kopen?’, vraagt de dichter. ‘Mijn liefde heb je, maar je verliest ’t met een slecht gedicht’, antwoordt de muze. Drie mannen een vrouw. Drie kunstenaars die dingen naar de hand van een vrouw in wie zij hun muze zien.

Katherina heeft besloten haar leven niet meer te delen met een talentloze schilder en na tien jaar huwelijk verlaat ze hem. Na een korte affaire wordt hierna ook de dichter wegens een gebrek aan talent aan de kant gezet. Dan trouwt ze met de muzikant. Ook bij deze kunstenaar wil de muze horen tot wat zij hem inspireert en hij moet een werk voor haar componeren.. Ze vindt het gecomponeerde werk een gedrocht. De kunstenaars blijken allemaal talentloze kunstenaars te zijn die ‘prutswerk’ produceren

Briljant

~

De twee afgewezen kunstenaar, die nog steeds hopen op een toekomst met hun geliefde muze, moeten tot hun spijt en frustratie echter erkennen dat de muzikant wel zeker een meesterwerk heeft gecomponeerd. En ook de dichter en de schilder blijken nu een waar kunstwerk te hebben geproduceerd. Kathernia vindt het allemaal nog steeds maar niets. ‘Is het een luier vol met poep of een meesterwerk?’, roept ze gefrustreerd uit. De vraag is dus of de mannen talentloze kunstenaars zijn of dat Katherina een talentloze muze is.

Wees ons genadig is simpelweg een mooi stuk. Met spitsvondige dialogen, absurdistische scènes, sterke muziek en een sober decor van de hand van de regisseur is de voorstelling onmiskenbaar een Alex van Warmerdam. De regisseur, onder andere bekend van de films De Jurk, Grimm en Ober, laat het publiek in ruwweg een anderhalf uur simpelweg genieten van briljante acteurs in een prachtige omgeving. Daarbij valt alles in elkaar.

De directe dialogen en de krachtige vorm stralen af op de acteurs. Stuk voor stuk spelen de vier acteurs hun rol met glans. Ariana Schluter, gekleed in zacht roze truitje en een gifgroene rok, is als veeleisende muze ijzersterk. Onderkoeld smijt ze de ene na de andere rotopmerking over het podium. Katherina, met haar truttige jaren ’50 kapsel, is zeer overtuigd van zichzelf en dit weet Schluter overtuigend te brengen.

Vragen

~

Ook de acteurs Pierre Bokma, Aat Ceelen en Stefaan Degand weten zich goed raad met de absurditeiten van Van Warmerdam. De drie mannen, allen gekleed in een grijs pak, weten verbaal maar zeker ook non-verbaal sterke karakters neer te zetten. Met een licht treurige gezichtsuitdrukking en enigszins afhangende schouders weet Bokma zonder woorden de gelaten schilder Julius tot in zijn ziel weer te geven. Maar ook Ceelen (de dichter) en Degand (de componist) doen hier zeker niet voor Bokma onder.

Van Warmerdam brengt een tweeledig stuk. Het is een avond onbekommerd lachen om menselijke onvolkomenheden, hilarische teksten en absurdistische situaties. Maar er is ook meer, alleen ligt dit niet aan de oppervlakte. Van Warmerdam stelt met Wees ons genadig de vraag wat kunst is. Wie zegt wat er slechte of goed kunst is? En geeft kunst bevrediging? Op die vragen blijft Van Warmerdam het antwoord schuldig.

Meer informatie over de voorstelling vind je hier.