Satirisch schenenschoppen tegen een wereldmacht

recensie: Opera aan het IJ - The Beastly Bombing

.

~

Het verhaal gaat over twee neonazi’s en twee terroristen die, afzonderlijk van elkaar, de Brooklyn Bridge willen opblazen. De vier komen elkaar tegen op de brug en kibbelen. Als ze slaags raken, vallen hun bommen in het water en gaan af zonder schade aan de brug toe te brengen. Omdat de politie hen op de hielen zit, vluchten ze een Joodse kledingzaak in. Ze lopen weg als Chassidische joden. Tegelijkertijd zijn de tweelingzusjes Clarissa en Elyssa weggelopen uit een kliniek. Vluchtend voor de politie lopen de zes elkaar in de armen en worden opgepakt door de politie. Vanaf dat moment speelt de liefde een grote rol. Na een paar ecstasy-pillen, die verstopt waren in de ‘roze doos’ van Elyssa, vlamt de liefde op. De drie liefdesparen, inclusief een zeer controversieel homopaar, worden getrouwd door een pedofiele priester. De meisjes blijken de aan verdovende middelen verslaafde dochters van de president te zijn. De pasgetrouwde stelletjes gaan naar het Witte Huis, waar paps eerst een ‘intiem’ onderonsje met zijn dochters heeft, voordat ze met z´n allen een feestje bouwen en het, zoals een echt Amerikaans verhaal, een happy end heeft.

Afrekening

~

The Beastly Bombing of A terrible tale of terrorists tamed by the tangles of true love is een samenwerkingsverband van Opera aan het IJ met de Secret Order of Revolutionary Operettists en het Operetta Research Center Amsterdam. De uitvoeringen in het Compagnietheater zijn de eerste in Europa. The Beastly Bombing werd oorspronkelijk in 2006 in Los Angeles uitgebracht door Julian Nitzberg en Roger Neill. De makers omschrijven het stuk als een satirische afrekening met de wereldgeschiedenis van de laatste acht jaar maar vooral met het handelen van Amerika en haar presidenten. Het stuk heeft van de Los Angeles Times de prijs ontvangen voor de beste musical van het jaar.

The Beastly Bombing is bedoeld als romantische operette, een luchtige versie van opera waarbij zangnummers en gesproken teksten elkaar afwisselen. In de Nederlandse versie koos regisseur Inna van den Hogen ervoor om de dialogen in het Nederlands te vertalen en de liederen in de originele Engelse uitvoering te houden. De tweetaligheid voegde weinig toe aan de uitvoering. Van den Hogen had er ook voor kunnen kiezen om de hele operette in het Engels te doen om zo de originele liederen zonder problemen te behouden.

Acteerprestatie

Van de acteerprestaties van sommige acteurs moet de voorstelling het niet hebben. Maar Juan Wells als een zwarte Jezus in een glamoureus zwart pak op torenhoge hakken is een dragqueen om jaloers op te worden. Hij weet zijn vrouwelijke kant naar boven te halen. Zijn dansje met Jesse Merlin als de president is onvergetelijk. Vrouwelijk laat hij zich leiden door de in felrood pak gestoken president. Merlin doet met zijn handelen denken aan de rits hedendaagse presidenten en al hun bekende misstappen. Domme acties, zichzelf als de beste president van de eeuw beschouwen en natuurlijk de foute seksuele escapades. Dankzij de stem van Meral en Sinan Vural, beiden bariton, komt de voorstelling flink in de richting van een operette maar heeft het nog alle schijn van een musical.

Southpark meets Borat

~

Het is een feit, van satire moet je houden. En dan is er nog een verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse humor. Liefhebbers van programma’s als Southpark en Borat zien in The Beastly Bombing dezelfde humor en satire terug als in hun favoriete programma’s. De grappen zijn flauw, voor de hand liggend, over de grens en weinig origineel, waardoor slechts een handjevol mensen The Beastly Bombing echt zal kunnen waarderen. Toch moet de rest niet wegblijven. De voorstelling is zo over de top en Amerikaans, inclusief de ‘eind goed, al goed’ afloop, dat het nu al een cultstatus heeft bereikt.