Spaanse passie in Nederland

recensie: Nuevo Ballet Español - Tierra

Al tien jaar lang staat het duo Ángel Rojas en Carlos Rodríguez aan de top van de danswereld met hun eigentijdse flamenco. Ze zijn de drijvende kracht achter het Nuevo Ballet Español en weten iedere keer opnieuw choreografieën vol passie, kracht en sierlijkheid te brengen. Met Tierra nemen ze het publiek mee naar het beginsel van onze wereld, de aarde.

Duizenden jaren geleden was er nog niets op de aarde. Er was natuur, flora en fauna, maar van auto’s, fabrieken, industrie en oorlog had men nog nooit gehoord. Tierra gaat over dit begin, het allereerste en ongecompliceerde begin van de mens op aarde. De choreografie bestaat uit twee delen. Het begint met De las Cenizas (Uit de as herrezen). De negen dansers laten een hoog niveau flamenco zien. De voeten van de dansers lijken bijna los te staan van hun lichamen. Het gaat razendsnel en precies gelijk. Al direct valt naast de dansers het zeskoppige orkest op. De muziek is overweldigend, de leadzangeres weet noten goed te raken en laat het publiek op het puntje van hun stoel zitten. De dansers en muzikanten zijn heel goed op elkaar ingespeeld en geen pas of noot gaat verkeerd.

Met name de delen waar de volledige cast bij optreedt zijn indrukwekkend. Het hoge ritme van bewegende voeten en sierlijke bewegingen met de negen dansers tegelijk halen het beste uit de groep naar boven. Met hun bewegingen en bijpassende gelaatsuitdrukkingen proberen ze het publiek te overtuigen dat er een betere wereld kan zijn dan wij nu op deze aarde kennen. De wereld waarin geluk is, waar vrede is en vooral waarin gedanst wordt.

Tierra

~

Het tweede deel van de avond bestaat uit de choreografie Tierra (Aarde). De dans begint als een ontdekkingsreis. De dansers zijn bang voor wat er gebeuren gaat en bang voor wat ze tegen zullen komen. Ze komen er echter al gauw achter dat het allemaal zo kwaad nog niet is en dat de aarde ook veel leuke dingen kan brengen. De muziek is vrolijk en het plezier bij de dansers straalt van hun gezichten af.

Het niveau van Tierra ligt echter lager dan in het eerste gedeelte van het optreden. Doordat de verwachtingen hoog gespannen waren, is dit teleurstellend. Ángel Rojas en Carlos Rodríguez nemen veel tijd in beslag met zelf gedanste solo’s. Deze solo’s halen echter bij lange na niet het niveau van de complete groep. Hierdoor worden de solo’s bijna vervelend. Ondanks het lagere niveau van het tweede gedeelte, maakt het geluid van de schoentjes, gecombineerd met de exact gelijke bewegingen van de dansers een goede indruk. De outfits en vooral de prachtige jurken van de vrouwelijke dansers maken het geheel helemaal af.

Tierra is een dans met een hoog niveau flamenco, de dansers zijn individueel heel goed, en als groep overstijgen ze elke verwachting. Echter door het sterkste gedeelte van de avond als eerste te laten zien, geeft het een gevoel van teleurstelling bij het tweede gedeelte van de avond. Daarnaast neemt het duo Rojas en Rodríguez teveel tijd voor zichzelf door grote gedeeltes van de voorstelling solo’s te dansen, terwijl de kracht duidelijk in de groep als geheel ligt. Door de prachtige muziek is het stuk echter sensationeel. Prachtige jurken en het plezier van de dansers maakt Tierra tot een geweldige ervaring.

Tierra is nog tot 27 januari in Nederland te zien. Klik hier voor meer informatie.