Leugens raken verstrikt in absurditeit

recensie: Koning Carlos - LIEGT!

Voor een traditioneel verteld verhaaltje met begin, midden en eind moet je niet aankomen bij de theatermakers van Koning Carlos. Voor chaos en verwarring daarentegen ben je zeker aan het juiste adres. In LIEGT! slagen ze er wederom in een sfeer van verwarring te scheppen die zowel toeslaat bij personages als publiek. Jammer genoeg voert absurdistische slapstick hierbij wel de boventoon waardoor de onderliggende gedachte niet helemaal tot zijn recht komt.

Na het duistere en aangrijpende ROERT! uit 2006 keert Koning Carlos met LIEGT! terug naar de humoristische, luchtige stijl waar ze om bekend staan. Wat wel overeind blijft, is de onsamenhangende, chaotische manier waarop ze het verhaal vertellen. De kijker wordt echter niet compleet in het diepe gegooid; vooraf spreekt Laura Mentink het publiek toe en legt de situatie uit. Drie vrienden zijn afgereisd naar een dubieus hotel in zuid Frankrijk om een kloppend verhaal te maken van de laatste dagen van gemeenschappelijke vriendin Janice. Samen met Walter is Janice met de noorderzon vertrokken en zes jaar later werd ze dood aangetroffen in een Franse hotelkamer. De drie vrienden doen verwoede pogingen te achterhalen wat er precies is gebeurd door in de rollen te kruipen van Janice, Walter en Benny de hotelbediende.

~

Alle herkenbare elementen van een hotel zijn opgenomen in het decor: achteraan douchepanelen, schuin door het midden een enorm douchegordijn waarop wordt geprojecteerd, vooraan een goedkope leren bank. Ook het schoonmaakkarretje en buffet ontbreken niet. Vooral de verrijdbare deur die telkens ergens anders opduikt zorgt voor veel lachwekkende momenten.

In eerste instantie doen de personages oprechte pogingen om de waarheid over Janice te achterhalen, maar steeds meer gaan eigen belangen in de weg staan. Een voor een vragen zij aan de technicus een spotje waarin ze plaats kunnen nemen om het publiek te vertellen over hun eigen gelijk. Uiteindelijk ontaardt LIEGT! in complete chaos waarbij iedereen alleen meegaat in zijn eigen waarheid en al het mogelijke doet om de ander te overtuigen van zijn leugens. Dit gegeven komt goed tot zijn recht in de verwarrende manier waarop het stuk is opgebouwd. Ook de manier waarop spelers de technicus vragen om een bepaalde lichtstand vragen, draagt bij aan het blootleggen van het medium theater. Het theater is natuurlijk de plek bij uitstek waar een leugen als werkelijkheid wordt voorgesteld.

~

Toch is het soms moeilijk mee te gaan in de het stuk. Voortdurend wordt er gewisseld tussen absurd gekrakeel en de bizarre leugens waarvan de drie elkaar pogen te overtuigen. De vermakelijke absurditeit heeft hierin de overhand. LIEGT! is absoluut geestig, maar dit zorgt er wel voor dat het spel met leugens, eigen waarheden en bedrog niet tot zijn recht komt. Het stuk verliest hierdoor aan diepgang en slaagt er niet echt in een statement te maken over de leugenachtige wereld waarin we leven.

LIEGT! is nog tot en met 28 maart 2008 te zien. Klik hier voor meer informatie.