Theater

Stap in de wereld van Klaas en lach

recensie: Klaas - Mix

De afgelopen twee jaar kon je eigenlijk niet om cabaretier Klaas van der Eerden (zeg maar Klaas) heen. Met zijn voorstelling Mix trok hij langs de theaters. In 2003 hadden we hem al gespot op het Crème de la crème festival, en vorig jaar stond hij meerdere keren geprogrammeerd op Lowlands, waar de wachtrijen aanzienlijk waren. Inmiddels zijn de kunstjes die hij heeft laten zien in Mix wel uitgemolken en is het tijd voor een nieuwe show: Schaap.

~

Voordat je in het nieuwe theaterseizoen kunt gaan kijken naar zijn nieuwe voorstelling, kun je de dvd Mix nog in huis halen. En zelfs als je Klaas inmiddels al meerdere keren hebt gezien met dit programma, dan is deze dvd nog steeds eentje die in je cabaretcollectie niet mag ontbreken. De volledige voorstelling – de VARA zond in december nog een verkorte versie uit – blijft leuk om naar te kijken en dan doe je het goed als cabaretier.

Herkenbaar

~

De kracht van Klaas zit ‘m voor een deel in zijn eenvoud. Klaas is gewoon Klaas: een beetje maf, opgewekt en redelijk down to earth. De onderwerpen die hij aansnijdt zijn vaak herkenbaar en anders zorgt hij er wel voor dat je het je levendig voor kunt stellen. Daarnaast is hij ook erg muzikaal. Met zijn beatboxen heeft hij al menigeen aangenaam verrast. En ook zijn typetjes komen goed uit de verf.

Klokhuis

Op de dvd vind je niet alleen de integrale theaterversie van Mix en de ingekorte TV-versie (wat op zich overbodig is), ook kun je kijken naar een compilatie van Klaas bij het Klokhuis. Gaat er nu een bel bij je rinkelen?! Juist, daar kun je hem ook van kennen. Maar als je eerst naar Mix kijkt, ben je bijna vergeten dat hij ook zo serieus een programma kan presenteren. Bovendien werkt juist deze compilatie behoorlijk op je lachspieren doordat Klaas in zijn voorstelling ook een stukje á la Klokhuis improviseert.

Leren kennen

Ook leuk en snel geknipt en geplakt is de compilatie van Klaas als presentator bij Vara Laat, waar hij een tijdje inviel voor Dolf Jansen. Ook dat heeft deze cabaretier, die een paar jaar geleden de jury- en de publieksprijs won op het Amsterdams Kleinkunstfestival, op zijn naam staan. Maar interessanter is een item van de Amsterdamse televisiezender AT5 over Klaas’ favoriete plek in Amsterdam. Je krijgt het idee deze plattelandsjongen beter te leren kennen en je ziet eens een andere kant van hem.

Geestig

Toch is de Klaas op het podium als Klaas de cabaretier het leukst om naar te kijken. Hij weet amper je aandacht te laten verslappen, komt geestig uit de hoek en weet te verrassen. Hopelijk houdt hij dat vast in de voorstellingen die nog gaan volgen en werkt hij zijn muzikale vondsten, zijn imitaties en losse verhalen nog meer uit. Wij kijken zeker reikhalzend uit naar zijn nieuwe voorstelling Schaap.