Gevaarlijke woorden

recensie: Door Jou (Keesen&Co )

“Mensen luisteren niet naar je als je ze niet eerst complimenteert.” “Zei je iets?” Het is een voorbeeld van de wijze waarop het stel Anne en Johan met elkaar communiceert. Beiden zijn aan het toneel en ze hebben ogenschijnlijk al jaren een prima relatie. Maar onder de oppervlakte spelen ze een gevaarlijk spel met elkaar. Hier draait het om in Door Jou van toneelgezelschap Keesen&Co.

~

Anne (Monique Kuijpers) en Johan (Michiel Nooter) lijken een relatie te hebben zoals vele andere stellen: met de nodige strubbelingen, maar ook met wederzijds respect en liefde voor elkaar. Anne is een gerenommeerd toneelschrijfster, Johan acteur in kluchten. De twee spelen in hun dagelijks leven een woordenspel, met tal van stemverheffingen, accenten en blikken, om elkaar op hun mindere kanten te wijzen zonder dat de buitenwereld daar weet van heeft.

Ongewild toeschouwer

Het onderlinge spel, en daarmee eigenlijk ook het beeld van hun relatie, verandert als de jonge Peter Witjes (Joerie Vos) bij het stel op bezoek komt. Hij is een beginnend toneelschrijver en een leerling van Anne. Door omstandigheden blijft hij langer dan de bedoeling is en wordt hij ongewild toeschouwer van de manier waarop Johan en Anne met elkaar omgaan. Mede door Peters duidelijke bewondering voor zijn grote voorbeeld Anne, wordt duidelijk dat er achter het woordenspel veel meer schuil gaat en hoe de verhoudingen tussen Johan en Anne echt liggen

Onder de oppervlakte

~

Peter heeft grote moeite met het maken van volzinnen. Maar de zinnen die hij weet te produceren, zijn vaak treffend en wijzen Johan en Anne akelig goed op wat er mis is onder de oppervlakte van hun relatie: vastgelopen posities, patronen en rituelen. Johan vindt Anne maar een egocentrische vrouw die parasiteert op hem, Anne voelt zich alleen serieus genomen als ze het slachtoffer uithangt.

Pas als Peter haar uitnodigt bij hem op zijn bescheiden studentenkamertje te komen wonen – met één stoel, crackers met jam en een kapotte televisie – dringt bij het stel het besef door dat ze het samen nog zo slecht niet hebben.

Even inkomen

Keesen&Co staat naar eigen zeggen voor hedendaags toneel dat – altijd met humor en zelfspot – de complexiteit van het leven blootlegt. Door Jou is geschreven door Esther Gerritsen, schrijfster van vele theaterteksten en twee romans. Dit is het derde toneelstuk dat Gerritsen voor Keesen&Co heeft gemaakt na Een vriendelijk stuk over aardige mensen (2002) en Hoe komt het kalf bij zijn maat (2003).

Door Jou is een toneelstuk waar je even in moet komen. Wel zullen de alledaagse relatiebeslommeringen voor velen herkenbaar zijn. Er wordt een stortvloed aan woorden gebruikt en dat maakt het soms lastig om de concentratie vast te houden. Het aantal stemverheffingen zou wel iets minder mogen, dit wordt op een gegeven moment wat storend. Toch spelen Monique Kuijpers en Michiel Nooter hun rollen met overtuiging. De rol van Peter blijft wat vaag. Joerie Vos laat veel stiltes vallen en schiet vaak bijna in de lach. Voor het publiek is het moeilijk in te schatten of het bij de rol hoort of niet. Peters liedje voor Anne aan het eind van het stuk is in ieder geval wel overtuigend en zeer innemend. En met dit sterke slot laat Keesen&Co toch zien dat Door Jou ook vóór jou bedoeld is.

Keesen&Co toert nog tot en met 17 mei 2006 door het land met het stuk Door Jou. De actuele speellijst vind je hier.