Theater

Next to Normal: abnormaal goed!

recensie: Next to Normal

De New York Times noemde Next to Normal al geen standaard feel-good musical maar ‘something much more: a feel-everything musical‘. De Nederlandse versie maakt deze lovende woorden ook waar. Het is een meeslepende voorstelling vol verrassingen, die je diep raakt.

De Nederlandse versie maakt deze lovende woorden ook waar. Het is een meeslepende voorstelling vol verrassingen, die je diep raakt.

~

Next to Normal is het verhaal van de familie Goodman. Vader Dan (Wim Van Den Driessche) probeert met alle macht zijn gezin een zo normaal mogelijk leven te laten leiden. Dit is niet gemakkelijk met een moeder die aan een bipolaire stoornis lijdt. Maar al behandelt Next to Normal serieuze onderwerpen, ze worden met humor behandeld, wat het zware verhaal goed verteerbaar maakt. Veel meer moet over het verhaal niet onthuld worden, want dat zou de verrassende wendingen tenietdoen.

Scheve verhoudingen
Next to Normal
is zo’n musical waarin alles lijkt te kloppen en muziek, decor, spel en dans elkaar aanvullen en versterken. Het decor is een hellend huis met twee verdiepingen en twee trappen. Dit geeft direct aan dat er in dit huis iets ‘scheef’ zit, al lijkt alles in de eerste scène nog zo normaal. Ook leef je als toeschouwer deels in de gedachtenwereld van moeder Diana (Simone Kleinsma), zonder dat je dat als toeschouwer direct doorhebt. Hierdoor leef je meer met haar mee en leer je haar te begrijpen. Haar man Dan lijkt dan wel de stabiele factor in het stuk, maar door de illusies van Diana wordt duidelijk dat dit slechts een breekbare façade is.

~

De muziek staat bol van mooie dissonanten die een gespannen sfeer verraden. Ook wordt er veel gebruikgemaakt van zogenaamde counterpoint songs, waarin personages gelijktijdig twee verschillende melodieën zingen. Dit zorgt voor een volle en interessante klank, en reflecteert de chaos in het hoofd van Diana. Vooral de nummers ‘Ik ben degeen’ en ‘Ik leef’ (in het Engels ‘I am the one’ en ‘I’m alive’) geven in beeld en muziek prachtig weer hoe de onderlinge verhoudingen tussen de personages liggen. Het enige nadeel van de counterpoint songs is dat de exacte woorden moeilijk te verstaan zijn. Hierdoor komt het idee van het nummer wel over, maar de subtielere nuances van de tekst niet.

Ondanks dat de musical alom geroemd wordt om haar innovativiteit is de muziek relatief traditioneel. Dat wil niet zeggen dat ze je niet minder raakt. Er wordt ook door alle zes spelers prachtig gezongen. Enkel Wim Van Den Driessche komt af en toe niet helemaal uit de verf omdat hij veel hoog in zijn kopstem moet zingen en dan soms door de band wordt overstemd.

Aanklacht
Een van de redenen waarom Next to Normal zo weet te raken, is dat het bepaalde hedendaagse normen aan de kaak stelt. De musical is een aanklacht tegen de hedendaagse praktijk van medicijngebruik. De personificatie daarvan is Dr. Fine. Deze blijft Diana verschillende belachelijke combinaties van medicijnen voorschrijven totdat Diana verzucht dat al haar klachten weg zijn, maar dat zij ook helemaal niks meer voelt. ‘Patient stabiel’, is zijn notitie in haar medisch dossier.

~

Een hieraan gerelateerd terugkerend thema is de nadruk die de maatschappij legt op normaal zijn, op niet met je hoofd boven het maaiveld uitsteken. Inderdaad, de familie Goodman is verre van normaal, maar is het niet juist de druk om normaal te zijn die mensen de das om doet? Bestaat er wel zoiets als een normaal gezin?

Met een gebalanceerde mix van drama en humor, goede muziek, intens spel en een gezonde dosis maatschappijkritiek, is Next to Normal een voorstelling die je echt niet mag missen. Het is een show die verrast en ontroert zonder te vervallen in clichés en sentimentaliteit.

Next to Normal is nog te zien t/m 9 juni op tournee door Nederland. Klik hier voor de speellijst. In het DeLaMar Theater in Amsterdam is Next to Normal te zien van 24 tot en met 28 april.