Goede seks en lekker eten gaan niet samen

recensie: De vrouw die haar man opvrat

“Ik hak hem in de pan en vreet hem op”, roept actrice Trudy Labij tegen het publiek over haar echtgenoot die vreemd is gegaan. De mensen in de zaal liggen in een deuk en dit herhaalt zich nog vele malen tijdens de voorstelling De vrouw die haar man opvrat. Een dijenkletser van een voorstelling zou je dus zeggen, maar een goede komedie bedenken en uitvoeren is moeilijker dan je aanvankelijk zou denken.

~

En nee, ik ben geen verzuurde recensente, want ook ik moest een paar keer lachen en dat durf ik best toe te geven. Maar de grappen zijn veelal hetzelfde en daar trap ik niet in. De acteurs krijgen het publiek te makkelijk met platte opmerkingen aan het lachen, iets wat beter past bij een slechte cabaretvoorstelling. Gelukkig hoef je niet altijd te lachen om de woorden, maar kan je dat ook doen om het acteergedrag dat absoluut niet slecht is.

Lekker ding kan niet koken

In De vrouw die haar man opvrat is Trudy Labij voor het eerst weer te zien met Willem Nijholt, met wie zij ook in Foxtrot speelde. Labij speelt een gezette huisvrouw die elke dag een heerlijke maaltijd voor manlief (Willem Nijholt) op tafel zet. Maar de echtgenoot voelt zich seksueel aangetrokken tot de jonge, zelfstandige vrouw Laura (Hymke de Vries) en hij laat voor haar zijn vrouw in de steek. Maar dat lekkere jonge ding heeft één groot nadeel: ze kan niet koken.

Voorspelbaar en dun

En daar gaat het uiteraard weer mis. Want deze goedgevoede man probeert dan wederom van twee walletjes te eten. Hoezo gaat de liefde van de man door de maag? Het is natuurlijk wel een erg cliché verhaal vol herkenbare elementen. En dat is aan de ene kant leuk, maar aan de andere kant scoort het te makkelijk. Waar zijn de beloofde onverwachte wendingen gebleven? Het stuk is behoorlijk voorspelbaar en dun. In het begin is het zelfs even te langdradig en naar het eind toe wordt het verhaal te snel afgeraffeld. Aan de opbouw had dus wel wat gesleuteld kunnen worden en dan hadden sommige dialogen meteen wat origineler ingevuld kunnen worden.

Karikaturen

Het is zo jammer dat er niet meer in het stuk zat, want de cast had dit makkelijk kunnen dragen. Alledrie presteren ze erg goed en ze hebben in het verleden ook al laten zien dat ze wat in hun mars hebben. Ze weten deze personages uitstekend neer te zetten. Eigenlijk spelen ze allemaal een karikatuur en dat past helemaal in dit bizarre stuk. Uitspringer is Trudy Labij, die met haar gezichtuitdrukking, lichaamshouding en manier van praten weet te amuseren. Willem Nijholt moet even opgewarmd worden voordat hij lekker in het stuk zit, maar als hij de hilarische scène speelt waarin hij tussen vrouw en vriendin pendelt voor de seks en het eten, is hij helemaal het heertje.

Mimiek

In het eenvoudige, groene decor spelen zij hun spel. Door de simpelheid komt het extra aan op het acteervermogen, want er zijn ook geen andere attributen aanwezig op het podium. Daardoor moeten ze bijvoorbeeld met mimiek laten zien wat ze aan het eten zijn. Die manier van spelen is een van de weinige verrassingen die het stuk te bieden heeft.

De door de Britse Debbie Isitte geschreven klucht The Woman who cooked her husband, die door Willem Nijholt naar het Nederlands is vertaald, is geen gewone komedie. Het stuk is vermakelijk, zeker door het enthousiasme waarmee de acteurs hun personage neerzetten, maar in het algemeen nogal voorspelbaar. Bovendien mist het de echte goede grappen die een komedie in zich moet hebben. Dat het publiek regelmatig hard moet lachen, wil dus niet altijd zeggen dat het een perfect stuk is.

De vrouw die haar man opvrat is nog tot en met 29 mei in de theaters te zien.