Sterke typetjes, maar weinig inhoudelijk

recensie: Strak (Joep Onderdelinden)

Er zijn cabaretiers die opgaan in de actualiteiten of bekend staan om hun grove en scherpe grappen. En dan zijn er ook cabaretiers die maar wat doen, het gaat eigenlijk nergens over, maar het is toch vermakelijk. Joep Onderdelinden behoort tot de laatste groep. Een eend, een kabouter en een baby passeren de revue, maar wat het verband is? Na zijn eerste solovoorstelling Joep, staat Onderdelinden nu op de planken met Strak.

~

Strak zijn de typetjes die Onderdelinden neerzet. Geen BN-ers, maar eenvoudige, haast kinderlijke, personen of dieren die dicht bij het publiek staan. Dit is absoluut de kracht van Onderdelinden. De ongecontroleerde bewegingen van een baby bijvoorbeeld of een waggelende eend. Om nog maar te zwijgen over zijn kaboutermetamorfose. Alles is zo simpel en treffend gedaan dat je er meteen om moet glimlachen. De daarbij goed uitgekozen aanstekelijke melodietjes helpen daar absoluut bij. Onderdelinden weet ook steeds weer een leuke draai te geven aan zijn types en dat houdt het leuk om naar te blijven kijken.

Inhoudelijke kwaliteit

Gezien zijn toneel- en acteerachtergrond (je kent hem misschien wel als postbode Siemen in Zaai op televisie met Plien en Bianca) is het logisch dat hij met gemak het toneel in zijn eentje kan vullen. Uitbeelden kan hij goed, maar het schort aan zijn cabareteske verhalen. Die zijn niet lollig en scherp genoeg en missen bovendien vaak een clou. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen manier van invullen van zijn voorstelling, maar je ziet duidelijk dat hij het qua inhoudelijke kwaliteit nog niet redt bij zijn collega’s in de cabaretwereld.

Eenvoud

Toch zie je dat deze vrolijke veertiger met zijn flaporen wordt omarmd door het publiek. Hij weet met zijn eenvoud en persoonlijke en herkenbare situaties de mensen voor zich te winnen. Al legt hij het er wel te dik bovenop dat hij graag aardig gevonden wil worden door het publiek. Dat is te makkelijk! Hij moet er voor vechten dat het publiek hem te gek vindt, dat moet je niet voor elkaar krijgen door een potje te grienen op het podium.

Typetjes behouden

Onderdelinden doet er soms te weinig aan om het publiek echt nieuwsgierig te maken en een goede verbinding te maken tussen zijn diverse onderwerpen. Hij springt nu van de hak op de tak en te weinig dingen in zijn show hebben raakvlakken met elkaar, waardoor het geheel nogal rommelig overkomt. Advies aan Joep Onderdelinden is daarom om vooral door te gaan met zijn typetjes en zijn eenvoud te behouden, maar daarnaast ook hard te werken aan de inhoud van zijn voorstellingen.

Strak is nog tot en met 28 mei 2005 te zien in de theaters.