Theater

Irritaties en imitaties

recensie: Jim Speelmans - Hier is hij!

.

~

Op de dvd is de voorstelling te zien die Speelmans op 21 juni 2005 speelde in Arnhem. Bijna een uur lang vertelt hij het ene aparte verhaal na het andere. Maar niet alles zuigt hij uit zijn duim, want Speelmans weet ook de leuke alledaagse ergernissen op een originele manier aan de kaak te stellen. En daarmee weet hij zeker te verrassen. Aan actualiteiten brandt hij zijn vingers niet en dat is natuurlijk ook niet nodig om een goede cabaretvoorstelling neer te zetten.

Voorzichtig

Toch weet deze dertiger niet constant de aandacht vast te houden. Hij neemt soms teveel tijd om zijn grap uit te werken en een goede inkopper heeft hij niet altijd paraat. Hij laat ook regelmatig een stilte vallen om ondertussen het publiek te observeren. Misschien heeft hij het wel aan zijn uitstraling en enthousiasme te danken dat je toch blijft kijken en luisteren wat deze rare vogel te vertellen heeft. Als hij zou willen zou hij best wat pittiger en feller uit de hoek kunnen komen. Dat doet hij af en toe al wel, maar nog iets te voorzichtig, lijkt het.

~

Als extra is op de dvd een aantal sketches toegevoegd. Drie jaar geleden vormde Speelmans samen met Tijl Beckand het duo Ongehoord. Zeven sketches die zij toen hebben gedaan kun je nu nog eens op je gemak bekijken. Speelmans zet hilarische typetjes neer als een kabouter, een labiele jongen en een verpleger. Compleet gestoord en op een droge manier voert hij samen met Beckand (tegenwoordig te zien in het BNN programma De Lama’s) lachwekkende, maar af en toe ook langdradige toneelstukjes op.

Imitaties

Wat opvalt is dat de typetjes die Speelmans in deze sketches speelt beter tot hun recht komen dan in zijn voorstelling Hier is hij! Mist hij zijn maatje op het toneel? Of moet hij nu in deze voorstelling nog wat harder werken aan verschillende typetjes en imitaties? Duidelijk is dat hij nog niet helemaal zijn draai heeft gevonden. Misschien kunnen we het hem vergeven omdat hij de afgelopen jaren meer een stand-upper was dan een cabaretier. Of hij bij zijn ‘leest’ moet blijven zal duidelijk worden tijdens zijn nieuwe voorstelling. Vooralsnog krijgt hij mede dankzij zijn originaliteit het voordeel van de twijfel.

Wie Hier is hij! nog een keer in het theater wil zien, moet snel zijn. Op 8 juni speelt hij nog éénmaal in Hengelo. Volgend theaterseizoen treedt hij op met een nieuwe voorstelling, Komiek zonder meer.