De wereld is een klimrek

recensie: Jeugddanstheater Plankenkoorts - Risico!

.

De link met het Cirque du Soleil is snel gelegd. De kostuums van Plankenkoorts zijn minstens even kleurrijk, de voorstelling bestaat voor een groot deel uit acrobatiek en wordt op een speelse manier gemengd met spel en dans. Maar dan wel allemaal een stukje kleiner en bescheidener dan bij de megavoorstellingen van de grote broer.

~

De voorstelling Risico! speelt zich af rond (aan, op en in) een reusachtig rond klimrek. Het beslaat zo goed als de hele vloer, pardon ruimte, want het gaat ook flink de hoogte in. De drie danseressen gebruiken verder nauwelijks hulpmiddelen. Hun lichamen, drie meterslange doeken, zeer diverse muziek en een sprankelend lichtplan zijn voldoende voor een klein uurtje vertier. Niet in de laatste plaats voor de dames op de vloer, die zichtbaar plezier hebben in het spel dat ze spelen.

Kinderspel, daar lijkt het het meest op wat ‘de rode’, ‘de groene’ en ‘de blauwe’ doen tijdens deze voorstelling. Ze zijn met elkaar in de weer als drie vriendinnetjes die het soms heel goed met elkaar kunnen vinden en soms even ietsje minder. Ze duiden die onderlinge relatie steeds met veel misbaar en mimiek, zodat de kleintjes in de zaal het vast herkennen. Ze zien: hey, zo doen wij ook op de speelplaats.

~

Wie het qua betekenis daarbij wil laten, kan prima vooruit met deze voorstelling. Maar het is niet moeilijk er een metafoor in te zien waarin het klimrek de wereld verbeeldt en het spel van de drie kleurrijke figuren hun zoektocht naar de grenzen van wat kan en wat niet kan, zowel fysiek als emotioneel. Zo probeert de onhandige rode in het begin angstvallig aansluiting te krijgen bij haar veel handigere en lenigere vriendinnetjes. Ze hangt de clown uit om haar onkunde te maskeren, maar het kleine publiek voelt feilloos aan dat ze erbuiten staat en een beetje zielig is. De blauwe, die gaat met alle eer aan de haal, omdat ze de mooiste toeren kan uithalen aan het doek, waarin ze klimt, tuimelt, zweeft en… oeps, daar valt ze er bijna uit. De zaal slaakt een diepe zucht als het vals alarm blijkt.

Risico! schetst op een niet-moralistische manier situaties die kunnen voorkomen onder kleine en grote mensen in hun ontdekkingstocht door het leven. En dat aan de hand van behoorlijk spectaculair turn- en tuimelwerk in het rek en aan de doeken, en met een bewegingstaal en vormgeving die aansluiten bij de leefwereld van de kleintjes.

Risico! was een reprise en werd voornamelijk gespeeld als schoolvoorstelling. De nieuwe voorstelling van Jeugddanstheater Plankenkoorts, Luchtkastelen, toert 15 september tot en met 16 december 2008 door het land.