De vonk slaat over in Vuur & Vlam

recensie: Introdans - Vuur & Vlam

.

Met de premièrevoorstelling van Vuur & Vlam bezorgt Introdans de bezoeker een goed geregisseerde ervaring van ritmische bewegingen, licht en geluid. Het drieluik Vuur & Vlam is zorgvuldig tot een geheel gesmeed, waarbij het ‘vuur’-gehalte duidelijk toeneemt naarmate de voorstelling vordert. Twee Nederlandse premières en een wereldpremière in één voorstelling: ga er maar eens goed voor zitten.

~

De ouverture van de voorstelling is opvallend. Vuur & Vlam begint met een tien minuten durende show waarin de kleuren zwart en wit overheersen. Dat getuigt van lef en creativiteit. Een belangrijk uitgangspunt van het gezelschap Introdans is dat het opkomend talent een kans wil geven. Zie hier het gevolg van de ‘beleidslijn Jong talent’: Most of the day I am out is een choreografie van het jonge, aanstormende Israëlische talent Yossi Berg, dat voor dit stuk heeft samengewerkt met Oded Graf. Het stuk kenmerkt zich door twee mensen die elkaar aantrekken en afstoten. Geen origineel thema, maar wel een professionele uitvoering. De magnetische aantrekkingskracht tussen de twee wordt afgewisseld met ingehouden gevechtskunsten en achtervolgingen. Vooral de aanrakingen tussen de dansers zijn prachtig uitgevoerd; de perfecte synthese.

~

Mystieke ervaring in Fireplace

De sfeer van het tweede stuk Fireplace (1985) van de Zweedse choreograaf Mats Ek, is geheel anders. De belichting, sowieso een sterk element in de hele voorstelling Vuur & Vlam, voegt iets toe aan de geheimzinnige sfeer die op het podium ontstaat.
Zoals Mats Ek eerder in interviews ook aangaf, bevat het stuk geen duidelijk thema of een verhaallijn. Fireplace kan worden samengevat onder de noemer ‘absurdistische mystiek’. In normaal Nederlands: geheimzinnig, raadselachtig en voor meerdere uitleg vatbaar. Je mag het interpreteren zoals je wilt. Het kledinggebruik in Fireplace is gevarieerd: soldatenkledij, jaren ’50 outfits en een spookachtig wit gewaad. Wat je als kijker bijblijft is het gebruik van de vloer en de lucht door de dansers. Het ene moment wordt een danser hoog de lucht in getild, het andere moment kruipen de dansers als insecten over het podium. Ook de ‘laag bij de grondse’ techniek waarbij een levenloos ‘corpus’ ontwaakt en aan het eind met doeken van het podium wordt gesleept is origineel en mooi uitgevoerd. Fireplace is de moeite waard, maar duurt nét wat te lang om tot het eind echt te blijven boeien.

~

Braziliaanse passie in Disclose

Mócht je als bezoeker al last hebben gekregen van een kleine dip, dan is het sluitstuk van Vuur & Vlam in elk geval een flinke oppepper. Over Disclose kunnen we eigenlijk kort zijn: het boeit van de eerste tot de laatste seconde. De Braziliaanse choreografe Gisela Rocha is sinds 2006 partner van Introdans. Ze heeft met Disclose voor de tweede keer een stuk gemaakt waarin het hele Introdansgezelschap van veertien dansers tegelijk op de planken staat. De overheersende lichtkleuren zijn rood en wit, en worden afwisselend ingezet om de sfeer te maken. Rood staat voor passie en strijd, en wit voor de lichtheid en blijdschap. Centraal in het stuk staan twee koppels die een totaal verschillende relatie met elkaar hebben. Het ene koppel is introvert, het andere juist zeer gepassioneerd en extravert.

~

Er zit veel variatie en verrassing in de loop –en bewegings- patronen die worden uitgevoerd. Er gebeurt heel veel. Dat kan ook als je met veertien dansers op het podium staat. Nadeel is alleen dat je als kijker maar één paar ogen hebt, waardoor je lang niet alles wat er gebeurt in je op kunt nemen.
Vuur & Vlam is al met al gewoon genieten geblazen. Goede opbouw door middel van de tegenstelling tussen het zwart-witte begin en de knallende en kleurrijke apotheose. Een compliment verdient artistiek directeur Roel Voorintholt van Introdans voor het samenstellen van een goed opgebouwd programma. Introdans houdt zijn naam hoog.

De Vuur & Vlam- tournee van Introdans loopt nog tot eind juni. Voor meer informatie: www.introdans.nl