Introdans deelt jubileumfeest letterlijk met publiek

recensie: Vier40

Het Arnhemse dansgezelschap Introdans bestaat veertig jaar. Dit jubileum wordt groots gevierd met de voorstelling VIER40. Met onder andere twee Nederlandse premières laat Introdans ook het publiek van dit feestje meegenieten.

. Met onder andere twee Nederlandse premières laat Introdans ook het publiek van dit feestje meegenieten.

Voor de pauze is dat publiek getuige van Les Noces van Stijn Celis, een dans die live wordt begeleid met muziek van Igor Stravinski. Mede door de intensiteit van de muziek (door studenten van het ArtEZ Conservatorium) en zang (van Musica Vocale), vormt die een bijzonder sterk geheel met de dans. Een groot ensemble van twaalf mannen in pak en twaalf vrouwen in witte jurken danst deze choreografie. De dansers worden daarbij voornamelijk begeleid door de mannen uit het koor, terwijl de vrouwen zingen wanneer de groep danseressen haar virtuositeit toont. Een duet in de zang betekent daarnaast ook een duet in de dans. De choreografie is afwisselend ruw en sierlijk, groots en subtiel. In dit stuk blijkt echter ook hoe moeilijk het is om lange tijd synchroon te dansen met een groep zo groot als deze, waardoor het als geheel soms wat rommelig oogt.

celebrAGE
In het tweede deel van de voorstelling krijgt het publiek drie dansen te zien die samen celebrAGE vormen. Gisela Rocha en Adriaan Luteijn creëerden hiervoor ieder een eigen choreografie en maakten tot slot samen een feestelijke finaledans. Zoals de titel doet vermoeden, spelen de thema’s feest vieren en ouder worden hierbinnen een belangrijke rol.

Het stuk van Luteijn begint met slapstickachtige verjaardagsfeestjes, maar wordt serieuzer wanneer ook het verval van het menselijk lichaam wordt verbeeld. De steeds veranderende gezichten die hierbij op de achterwand worden geprojecteerd leiden soms wat af, maar over het algemeen is het een mooie choreografie met prachtige lijnen. De choreografie Four, van Rocha, sluit hier wat betreft sfeer mooi op aan. Deze begint met vijf dansers die speels bewegen in een witte ruit op de zwarte dansvloer. Via een sensueel duet met op de achtergrond filmbeelden van Erwin Olaf, eindigt dit gedeelte ten slotte met een dans die gekenmerkt wordt door een prachtig gebruik van licht, wat een herfstachtig kleurenpalet oplevert.

Bombastisch gala
De finale van de voorstelling is een nogal bombastisch gala vol danseressen in zwierende jurken en met glinsterende hoofdtooien. Enkele toeschouwers worden door hen richting toneel gedirigeerd waarmee het feestje letterlijk met het publiek gevierd kan worden. De confetti die aan het eind op een verlaten toneel naar beneden wordt gestort maakt het feest uiteindelijk compleet. Hoe verschillend Les Noces en celebrAGE ook mogen zijn, de combinatie van de twee delen zorgt wel voor een afwisselend programma. Het jubileumfeestje van Introdans pakt daarmee goed uit en het publiek kan volop mee vieren.