Surrealistisch sprookje

recensie: Huis aan de Amstel - Arabische nacht

.

Genoeg van de grauwe Nederlandse winter? Zin om je te begeven in warme Oosterse sferen? Dan is de voorstelling Arabische Nacht van Huis aan de Amstel een aanrader. Omgeven door de geur van verse muntthee en baklava brengt dit surrealistische sprookje je naar fantasierijke oorden.

Arabische Nacht speelt zich af in een groot flatgebouw tijdens een hete nacht. De conciërge Lomeier is nog aan het werk, omdat er vanaf de achtste verdieping geen water meer uit de kraan komt. Hij begint een zoektocht naar het verdwenen water en eindigt in de woestijn. Fatima en Francisca wonen op de zevende verdieping. Iedere avond valt Francisca op de bank in slaap. Daarom heeft ze Kalil, de vriend van Fatima die iedere avond langskomt, nog nooit gezien. Deze avond rent Fatima trap op en trap af op zoek naar Kalil, die zich probeert te bevrijden uit een vastzittende lift. Tenslotte is er nog Peter. Peter woont in het flatgebouw aan de overkant en gaat op zoek naar de vrouw aan de overkant waar hij zo van onder de indruk is. Werkelijkheid en fantasie lopen in Arabische Nachtop ingenieuze wijze door elkaar. Net als in een droom roept het ene beeld het andere op en vormt het samen een logisch geheel. Maar toch ook weer niet.

Pingpongspel

~

Arabische Nacht is geschreven door de Duitse theaterauteur Roland Schimmelpfennig. Huis aan de Amstel blijft in zijn bewerking van de tekst gelukkig dicht bij het origineel, want de tekst van Schimmelpfennig is bijzonder fascinerend. Er zijn heel weinig dialogen tussen de personages. Ze beschrijven voornamelijk de dingen die ze zien, horen of denken. Door deze schrijfstijl ontstaan situaties voornamelijk in de verbeelding van de toeschouwer. Gevaar is dat wanneer je zo’n tekst speelt, er te veel een vertelstuk ontstaat en te weinig een theatervoorstelling. Maar regisseur Bert Geurkink en zijn acteurs weten het vertelniveau te ontstijgen en er een levende voorstelling van te maken door een fijne combinatie van spel, handelingen en verbeelding. In de tekst wordt heel snel geschakeld tussen de vijf personages. Na iedere zin of na een paar zinnen valt de volgende al in. Dit is door Geurkink strak geregisseerd, waardoor de vijf verhalen tegelijk te volgen zijn en er een spannend pingpongspel ontstaat tussen de vijf mensen.

Voordeuren

~

Mede door het mooie decor van Matt Vermeulen krijgt de fantasievolle voorstelling een tragische ondertoon. Over de breedte van het toneel bevindt zich een schets van een flatgebouw aan de hand van voordeuren. De voordeuren staan in allerlei posities: rechtop, ondersteboven, horizontaal en kunnen verschillende kanten op bewegen waardoor ze multifunctioneel gebruikt kunnen worden. Al die voordeuren waarachter mensen wonen en leven en al die bordjes met vreemde achternamen, roepen ook de vraag op in hoeverre mensen die vlakbij elkaar wonen elkaar eigenlijk kennen. De vijf personages in de voorstelling bevinden zich in dezelfde flat en zijn met elkaar verbonden, maar worden uiteindelijk toch op zichzelf teruggeworpen. Deze insteek geeft een mooie, maar tragische laag aan dit knappe surrealistische verhaal.

Arabische Nacht is nog tot en met 17 november 2007 te zien in het Rozentheater in Amsterdam.Klik hier voor meer informatie.