Fresh Tracks Europe wil jeugddans naar hoger level brengen

recensie: Extended Teenage Era - Samir Akika/Unusual Suspects

Theater, moderne dans, breakdance, popping en locking komen samen in de voorstelling Extended Teenage Era van Samir Akika/Unusual Suspects. De voornamelijk Duitstalige performers zijn eenmalig te zien tijdens het nieuw platform en netwerkinitiatief Fresh Tracks Europe.

De voornamelijk Duitstalige performers zijn eenmalig te zien tijdens het nieuw platform en netwerkinitiatief Fresh Tracks Europe.

De dansers van de dansgroep Samir Akika/Unusual Suspects delen hun persoonlijke ervaringen, herinneringen en levensovertuigingen. Afgewisseld met moderne dans en breakdance vertellen ze over de voor- en nadelen van het volwassen leven. Als tegenhanger van de volwassenen met hun verantwoordelijkheden loopt de dochter van één van de dansers tussen de performers.

~

De dansers zitten en hangen rond de dansvloer op de grond en op een bank. Een dj naast de vloer  bedient de knoppen. De achterwand is bekleed met levensgrote vellen papier met tekeningen en graffiti. Door het decor en de sfeer die de dansers meteen weten te creëren, heb je niet het gevoel dat je naar en voorstelling kijkt, maar naar een vriendengroep die samen ‘chillt’. De dansers met hun verhalen wisselen elkaar in een razendsnel tempo af.

Improvisatie
In de voorstelling laat choreograaf Samir Akika veel ruimte voor improvisatie door de performers. Hierdoor is de show soms een beetje chaotisch en verliest het in snelheid. Maar het heeft ook een paar onverwachte wendingen. De bijdrage van het kleine meisje en haar interactie met de ouderen zorgt voor komische en vertederende momenten. En met haar breakdance skills doet de vijfjarige niet onder voor de volwassenen. Ze gaat zelfs in een battle met één van de dansers, en ze probeert zoveel mogelijk met de gezamenlijke choreografieën mee te doen.

Fresh Track Europe
Extended Teenage Era
maakt onderdeel uit van het platform Fresh Tracks Europe dat van 3 tot en met 13 november in Utrecht plaatsvond. Dit nieuw project is ontstaan uit samenwerking en contacten tussen Het LAB en de productiehuizen Kopergietery (Gent, België), Dschungel Wien (Wenen, Oostenrijk) en Tanzhaus NRW (Düsseldorf, Duitsland).

Met het project richten de productiehuizen zich op een nieuwe generatie choreografen in de jeugddans. Ze dagen hen uit om deel te nemen aan een artistieke dialoog en het voortouw te nemen in de innovatie van de jeugddans. De choreografen krijgen de kans om onderling samen te werken en nieuwe initiatieven te ontwikkelen. Naast de openbare voorstellingen en debatten, is er ook een gesloten deel met workshops en presentaties. Tijdens deze bijeenkomsten wordt veel kennis uitgewisseld met als doel uiteindelijk ook meer samen te werken op productioneel niveau.

~

Uitwisselingsprogramma

Voor het gesloten uitwisselingsprogramma New Artistic Identities zijn twaalf choreografen uit verschillende landen van de EU uitgenodigd. In zes paren onderzoeken zij een week de relatie tussen dans en Visual Art vanuit het thema SKIN. Voor de meeste choreografen is het de eerste kennismaking met elkaar. Aan het einde van de workshopweek geven de deelnemers in jeugdtheater De Berenkuil een presentatie aan een kleine groep leerlingen van basisschool de Kameleon.

De leerlingen bezoeken twee voorstellingen en geven na afloop hun feedback op wat zij hebben gezien. Maar de jongeren hebben meer interesse in het privéleven van de dansers. Waar komen ze vandaan? Hebben ze een vriend of vriendin? De feedback van de jongeren blijft minimaal. Zelfs het beetje aanmoediging van hun lerares maakt het er niet beter op.

Ontmoetingen
De komende twee jaar organiseert Fresh Tracks Europe een serie van vier ontmoetingen in vier landen. Hiermee willen de partners de ontwikkeling in jeugddans bevorderen en de kwaliteit en het niveau ondersteunen. Na de start in Utrecht is de volgende bijeenkomst in maart 2012  in Gent. Later volgen ook ontmoetingen in Wenen en Düsseldorf.