Charmant, klein en heel erg goed

recensie: Frank Sanders' Akademie voor Musicaltheater - Zonder moeite niets

Nog een week geleden hadden ze niet eens stroom in het gebouw en ‘let niet te veel op de foyer want die is nog niet af’, zegt Koen van Dijk over het gloedjenieuwe M-Lab. Het theater is gevestigd in een oud fabriekspand in Amsterdam-Noord, vlakbij de aanlegplek van het pontje, en kijkt uit over het IJ en het Java-eiland. Af of niet, het ziet er prima uit van binnen.

Er was nog geen school voor schrijvers. Daarom greep Van Dijk de kans aan om, op initiatief van echtpaar Van den Ende, een ‘proeftheater’ op te zetten waar toneelschrijvers en theatermakers hun werk kunnen ‘uitproberen’. Want musicals moeten veelal meteen de stap naar de grote theaters maken en dat kan riskant zijn, waardoor te veel goed werk nooit het daglicht ziet en beginnende schrijvers nauwelijks worden gekozen boven gearriveerde vakmensen.

Aftrap

~

Bij de officiële opening, in september, wordt Into the woods opgevoerd in een regie van Van Dijk zelf. Maar de aftrap werd woensdag al gegeven met één van de vier examenvoorstellingen van muziek- en theateropleidingen in Nederland. Van Dijk had zich geen mooiere start kunnen wensen, want de voorstelling Zonder moeite niets, waarmee vier meiden hun opleiding aan de Frank Sanders’ Akademie voor Musicaltheater afrondden, toonde vier porties talent die duidelijk klaar zijn voor het echte werk.

Ze laten bovendien meteen zien welke keiharde wereld ze straks instappen, want Zonder moeite niets, een backstage comedy van Allard Blom, geeft een blik achter de schermen waar vier actrices repeteren voor een musical. Een GTST’er met veel gevoel voor drama, een sterretje dat zonder opleiding (oh!) carrière heeft gemaakt, een moeder wiens man/collega al twee jaar met hun peuter werkloos thuis zit en een onhandige stuntel wie het voor de wind gaat, maar kanker dreigt te hebben.

Gouden combinatie

~

Ze kunnen stuk voor stuk hun talenten en aangeleerde techniek laten zien aan een publiek waar twee handen vol kopstukken uit de musicalwereld in zitten: naar de opening van het M-Lab kwamen bekende namen als Henk Poort, Bill van Dijk en Ellen Evers af. In een sober maar werkzaam decor, met praktisch schuivende coulissen, zien we een avondvullende voorstelling met mooie momenten, veel humor en fijne liedjes. De vier jonge actrices doen niets onder voor gastacteur Arie Cupé, maar personage Eva steekt er toch met kop en schouders bovenuit. Haar vileine oneliners, geestige mimiek en absoluut goede stem zijn een gouden combinatie.

Even komt het gevoel naar boven dat een kleine voorstelling als dit, waar de lampen niet altijd op het juiste moment aangaan en de decorstukken niet helemaal synchroon worden omgedraaid, meer charme heeft dan zo’n gelikte musicalshow in het Beatrixtheater. Want als het verhaal een snaar raakt, en de acteurs hun tekst en liedjes meer dan prima overbrengen, zijn die rafelrandjes aan de uitvoering helemaal niet erg. Net zoals je een mierzoet, moralistisch verhaal als The Wiz niet kunt maskeren met een perfect opgepoetst uiterlijk.

Al met al een geslaagde opening van een theater waarmee Amsterdam-Noord een mooie cultuur-broedplaats rijker is, waar de kaartjes altijd onder de twintig euro zullen bijven (beloofde Koen van Dijk), waar we komend seizoen theatermakers als Viggo Waas, Acda & De Munnik, de Ashton Brothers en Anne van Veen (dochter van..) kunnen bewonderen, en waar de foyer bíjna af is.

Kijk voor meer info op www.m-lab.nl.