De logica van een smulpaap

recensie: Eric van Sauers - Smulpapen

Eric van Sauers is van alle markten thuis. Hij was stand-up comedian in Toomler, werkte als acteur nauw samen met Theo van Gogh en speelde vorig jaar een rol in de film Sextet van Eddy Terstall. Maar laten we vooral niet vergeten dat hij ook cabaretier is, een zeer geliefde cabaretier. Op dit moment reist hij Nederland door met zijn voorstelling Smulpapen.

van Eddy Terstall. Maar laten we vooral niet vergeten dat hij ook cabaretier is, een zeer geliefde cabaretier. Op dit moment reist hij Nederland door met zijn voorstelling Smulpapen.

Eric van Sauers komt er eerlijk voor uit: hij is een Googlelaar. Uren speurt hij het web af naar weetjes, feitjes, cijfers. Over het milieu bijvoorbeeld en dat is dan ook het hoofdthema van zijn nieuwste theatershow Smulpapen. Hierin verbaast Van Sauers zich over de wereld die milieu heet. Hij leest over sluipverbruik en denkt: ‘Wat nou weer?’ Hij cruiset lekker in z’n grote bak, maar is niet te beroerd om hier en daar een spaarlampje in te draaien.

~

Wereldbol

Links op het podium staat een enorme wereldbol geprojecteerd die ronddraait en rechts vormen witte driedimensionale hoofdletters het woord ‘smulpapen’, de titel van Van Sauers’ huidige theaterprogramma. Het is zijn vijfde avondvullende voorstelling en wie zijn andere voorstellingen heeft gezien, merkt dat hij serieuzer is dan voorheen en dat de voorstelling een duidelijk thema heeft. Zijn eerste shows zaten veel meer in de hoek van stand-upcomedy met snelle grappen, maar gaande jaren worden de verhalen die hij vertelt compacter en samenhangender.

Van Sauers-logica

Smulpapen is een lang relaas over de kijk van Van Sauers op het milieuprobleem. Af en toe is er uit de zaal nog wel de echte schaterlach, maar verder vertelt hij gewoon amusante verhalen die goed zijn voor een vette grijns. De voorstelling zit weer vol met de heerlijke Van Sauers-logica. ‘Ik schijn geen tonijn meer te mogen eten omdat hij dan uitsterft. Dus als hij uitsterft, eet ik hem niet, maar als ik nu geen tonijn meer eet, dan eet ik hem ook niet! Dus ik denk: krijg het heen en weer, ik eet tonijn en ik denk op is op!’

Ademloos

Van Sauers is op zijn leukst als hij het over de dagelijkse levenszaken heeft. Natuurlijk als het gaat om relaties, maar ook over eten en diëten. Eric van Sauers is een man met charisma, zo iemand waarbij het niet uitmaakt wat hij vertelt, je luistert er toch wel naar. Hij heeft overwicht. Hierdoor wordt zijn voorstelling niet saai en blijf je ademloos luisteren. Typerend voor Van Sauers is zijn losse manier van vertellen het opbouwen van zijn grappen. Ook in het serieuzere Smulpapen is hij nog altijd die relaxte persoonlijkheid met een fantastische mimiek.

Smulpapen is nog tot en met juni door heel Nederland te zien.