Ludieke antimusical zaait verwarring

recensie: Eric de Vroedt - mightysociety8

.

, een reeks geëngageerde voorstellingen over actuele kwesties, slaat hij een ludieke weg in. mightysociety8 verpakt zijn serieuze content in een knullig, speels kader.

De voorstelling speelt zich af backstage tijdens de voorbereidingen van Geert Wilders De Musical. De musical gaat over twee uur in première en de figuranten (de bezoekers zelf) stromen binnen. Voorzien van de hen uitgereikte hoofddoeken en PVV-petjes nemen zij plaats in de wachtruimte waar de voorbereidingen reeds in volle gang zijn. Al snel wordt duidelijk dat de première niet verloopt zoals gepland. Geert Wilders (Noël S. Keulen) loopt huilend op straat en de neurotische schrijfster Mini (Isil Vos) zaait chaos alom. Gedurende de voorstelling lopen de verwikkelingen tussen schrijfster, regisseur, spelers en productieleidster voortdurend verder uit de hand. Geschreeuw, gehuil, chaos en dilemma’s blijven uiteindelijk over.

Sneltrein aan thematiek

~

De gehele musical blijkt één grote worsteling. De acteurs worstelen, de regisseur worstelt, de tekstschrijfster, de producent – het komt dichtbij de worsteling die het maken van een voorstelling daadwerkelijk met zich mee brengt, zij het karikaturaal uitvergroot. Talloze thema’s komen in sneltreinvaart voorbij – de multiculturele samenleving, Wilders, politiek, links theater en massa-entertainment. Het lijkt een kijkje in het hoofd van Eric de Vroedt: veel chaotische ideeën en weinig structuur.

Als publiek wordt je meermaals bij de voorstelling betrokken. De schaamte is groot zodra je als bezoeker het lied ‘Blanken Betalen’ dient mee te zingen. De inhoud van het lied is zo absurd rechts dat je hem bijna niet uit je mond krijgt. Dergelijke epische ingrepen maken de thematiek echter wel voelbaar. Zoals regisseur Jeroen – gespeeld door Joeri Vos – in de voorstelling al aangeeft: men lacht om veel verschillende dingen, maar zelden om grappen. Het publiek van mightysociety8 lacht dan ook vooral om het absurde en vanuit schaamte. Humoristisch is de voorstelling zeker; op een hysterische, haast schaamteloze wijze.

Voorstelling over alles en niets
De setting van de voorstelling is – bewust – vreselijk amateuristisch; gespeeld in een aftands zaaltje, met behulp van provisorische bouwlampen en schreeuwerige kostuums. Even overdreven zijn het acteerwerk en de tekst. Er komt zoveel onzin voor in het stuk dat je na een uur elk logisch klinkend betoog een openbaring vindt. Maar ook al kun je er als bezoeker niet je vinger op leggen, er komen behoorlijk wat hersenspinsels voorbij.

mightysociety8 is één van die voorstellingen die gaat over alles – en tegelijkertijd over niets. Als bezoeker verlaat je de voorstelling dan ook met een onzeker gevoel. Was het nou eigenlijk grappig? Pijnlijk gênant? Theater met een boodschap? Of gewoon een heleboel zinloos gebazel? Regisseur Jeroen lijkt binnen de voorstelling geen idee meer te hebben waar zijn voorstelling nog over gaat. Het is de vraag of dit voor Eric de Vroedt heel veel anders zal zijn.

mightysociety8 is tot en met 17 september te bezoeken in de MediaMatic Bank in Amsterdam. De kaartverkoop verloopt via theater Frascati.