Een dynamische voorstelling over de mening

recensie: DOX - THINK!

.

In het vlakkevloertheater van de grote zaal van Theater Kikker in Utrecht staan speakers van verschillende grootte opgesteld. De drie mannen van BASTIAAN komen op en beginnen hun zwoele, dansbare elektropop te spelen. Via komische uitspraken over mogelijk ontstane gedachten van het publiek drijven ze de spot met zichzelf. Dan introduceren zij de acteurs en dansers, waarvan er veel een buitenlandse afkomst hebben. Zo staan er verschillende culturen op het toneel en bevat de voorstelling verschillende theaterdisciplines: spel, dans en muziek.

Vrijheid van meningsuiting

THINKis een humoristische voorstelling over de mening op zich en de vrijheid van meningsuiting. Een onderwerp dat door de aanslagen in Parijs erg actueel is geworden, maar waar verder niet direct op in wordt gegaan. Wel worden Youtubefilmpjes nagespeeld, zoals het bekende filmpje ‘Je weet niet wie ik ben’, en wordt er iemand in een heftige dansscène in elkaar getrapt. Ook halen de spelers bivakmutsen uit de kast en zetten ze verschillende accenten op. De acteurs verkondigen verschillende meningen, maar laten ook zien dat er mensen zijn zonder duidelijke mening. Hiermee houden de acteurs de maatschappij een spiegel voor die erg vermakelijk is om naar te kijken, maar tegelijkertijd ook stof tot nadenken oplevert.

De uiteenlopende onderwerpen die aan bod komen, zoals homoseksualiteit, Geert Wilders en Zwarte Piet, spreken jongeren aan, maar zijn ook voor volwassenen herkenbaar. Vol enthousiasme spelen de acteurs deze scènes, die in een vlot tempo worden afgewisseld met dansscènes. De kracht van THINK! zit hem dan ook vooral in de herkenbaarheid en de snelheid waarmee de verschillende onderwerpen elkaar afwisselen. De bruisende energie van de acteurs en dansers, die wordt versterkt door de opzwepende muziek van de muzikanten, maakt de voorstelling af.

Ook de acteurs weten het antwoord niet

Kan je alles zeggen wat je vindt? En wie bepaalt waar de grens ligt? Gedurende het laatste deel van de voorstelling geven de spelers in een snel tempo een korte samenvatting van de scènes die ze eerder hebben gespeeld. ‘Slecht nieuws, er komt geen conclusie’, roept een muzikant door de microfoon als de voorstelling na een uur tegen het einde aan loopt. Dit bericht herhaalt hij meerdere keren. Allerlei meningen hebben een andere context en de waarheid ligt vaak ergens in het midden.

THINK! komt dan ook niet met concrete antwoorden over wat wel of niet is toegestaan wat betreft vrijheid van meningsuiting. De voorstelling biedt zo stof voor verdere discussie. Het stuk had een eenduidig antwoord ook niet nodig. Deze jonge generatie acteurs en dansers weet het antwoord zelf ook niet. Begrijpelijk.