Ontmoetingen in Polygaam

recensie: Het Koude Kind (De Theatercompagnie)

Het Koude Kind is een zwarte komedie waarin de klassieke hoogtepunten uit het leven onder de loep worden genomen: geboorte, verliefdheid, huwelijk en dood. De voorstelling laat zien wat er achter de schone schijn zit: egoïsme, teleurstellingen, leegheid en wreedheid. Alle plannen voor een beter leven blijken slechts illusies.

Het Koude Kind is het tweede stuk dat regisseuse Maaike van Langen maakt voor het Compagnietheater na The Pillowman. Eerder maakte zij ook een aantal voorstellingen voor Het Nationaal Toneel. Het stuk is geschreven door de Duitse schrijver Marius von Mayenberg, waarvan de Theatercompagnie eerder Brandkoorts uitvoerde.

Polygaam

~

In Het Koude Kind lopen meerdere verhalen door elkaar. De personages ontmoeten elkaar in het hippe café ‘Polygaam’. Als eerste zijn er Silke en Werner, jonge ouders van een kind dat niet wil groeien, waar vader Werner een ongezonde obsessie voor heeft en moeder Silke eerder een minachtende nonchalance. Ook Lena, studente egyptologie, is er samen met haar ouders en haar zusje Tine. Lena wil ontsnappen aan de verstikkende invloed van haar ouders die haar voor de ‘gezelligheid’ komen opzoeken in de grote stad.

Damestoilet

Haar vader lijkt er echter voornamelijk op uit te zijn om haar te kleineren en kondigt aan dat zijn dochters vooral niet op de erfenis hoeven te rekenen, die zal worden besteed aan de vele reizen die hij nog wil maken. Lena vlucht naar het toilet waar ze door Johan uit de handen van Henning wordt gered, een jongeman die er genoegen in schept zijn geslacht te tonen aan nietsvermoedende dames. Johan, die net afgewezen is door zijn vriendin, vraagt Lena ten huwelijk en Tine’s belangstelling voor de exhibitionist Henning is gewekt. Op het eerste reisje van de ouders overlijdt de vader aan een hartaanval.

Schrijnend

~

De acteurs zijn nog jong, sommige zitten nog op een toneelschool en een aantal zijn net afgestudeerd, maar de acteerprestaties zijn erg hoog. Vooral Tibor Lukács als de tirannieke vader en Ilse Ott als de moeder die er, met zo’n man, dapper de moed probeert er in te houden, zijn erg sterk.
De teksten in Het Koude Kind zijn lachwekkend en schrijnend tegelijkertijd. Indruk maakt de scène waarin de moeder de as van haar man over de grond strooit en eindelijk haar onderdrukte woede op hem er uit gooit. Gezien de opgevangen nagesprekken in de foyer roept de voorstelling veel discussie op. Het Koude Kind is dan ook naast een heel lachwekkend avondje theater een voorstelling die tot nadenken stemt.

Het Koude Kind is nog tot en met 1 juni te zien. Klik hier voor een uitgebreide speellijst.