New York meets Rotterdam

recensie: Dance Works Rotterdam - Rotterdam / New York

.

Ton Simons, afkomstig uit Rotterdam, heeft jaren in New York gewerkt en is tegenwoordig de huischoreograaf van Dance Works Rotterdam. Hij werkt in Rotterdam / New York samen met de Amerikaan Stephen Petronio, die een wereldwijde reputatie heeft als vooruitstrevende choreograaf.

~

Mortal Coil wordt gedanst op de muziek van prachtige klassieke Mozart. Het decor is simpel en strak, het licht daarentegen wisselt van heldere kleuren, naar zwart en wit. De dansers zetten een wonderlijke show neer. Hun grootse bekwaamheid komt tot uiting in de perfect uitgevoerde choreografie van Ton Simons. De dansers maken fantastische sprongen, waar de lenigheid van de dansers tot een goed recht komt. Opvallend is de rol die de mannelijke dansers hebben. De dansers worden geleid door hun vrouwelijke tegenspeelsters, in plaats van de klassieke rolverdeling die we gewend zijn van mannen en vrouwen.

Na de pauze volgt de Nederlandse première van Lareigne, de choreografie van Petronio. De dansers dragen weinig verhullende witte kleding. Het geheel oogt fragiel, maar de muziek van The Stranglers is dreigend en vormt een groot contrast met de muziek van Mozart. De dansers vliegen over het toneel, ze bewegen snel en onstuimig. De vele sprongen die de dansers uitvoeren zijn groots en dynamisch. Jammer dat de passen niet altijd gelijk gaan en het soms een beetje rommelig oogt.

Rotterdam / New York is een dynamische voorstelling, waarbij in het bijzonder Mortal Coil grote indruk op het publiek achterlaat. De kleding en het decor versterken de geweldige kwaliteit van de dansers en de choreografie van Rotterdam / New York. De choreografieën zijn vooruitstrevend in de vormgeving en de nadruk op puurheid in haar zuiverste vorm.

Rotterdam / New York is nog tot 8 mei in Nederland te zien.