Wraak brengt het Beest naar boven

recensie: Beest (Cosmic Theater)

“Tien jaar geleden vertrok legeraanvoerder Agamemnon naar Troje om oorlog te voeren. Na een zware en lange strijd is hij weer terug. Zijn dochter Elektra is de enige die oprecht blij is om haar vader te weer terug te zien. Zijn vrouw Klytemnestra heet hem wel welkom, maar zint op wraak.” Met deze uitleg opent Paulette Smit, die de rol van Klytemnestra speelt, de voorstelling. Terwijl Elektra haar vader uitbundig begroet, gaat Paulette verder met de introductie van de overige vijf spelers en legt in het kort hun rol uit. Meteen wordt ook duidelijk waarom Klytemnestra op wraak zint: Aan het begin van zijn tocht heeft Agamemnon zijn jongste dochter Iphiginea geofferd aan de godin Artemis voor een gunstige wind voor zijn zeevloot.

Cosmic speelt op huiskamerniveau de voorstelling Beest. Het stuk van schrijfster Shirley Gast is voor een groot deel geïnspireerd op de Agamemnon-mythe uit de Ilias van de Griekse dichter Homerus. Gast won in 2003 met Beest de publieksprijs van de Hollandse Nieuwe Toneelschrijfprijs. De prijs wordt sinds 2002 uitgereikt aan aankomend schrijftalent tijdens het door Cosmictheater georganiseerde theaterfestival Hollandse Nieuwe. Tijdens het toneelschrijversfestival worden vijftien nieuwe eenakters geschreven door auteurs die als toneelschrijvers nog aan het prille begin staan van hun loopbaan. Veel schrijvers zijn wel al op andere wijze bekend als bijvoorbeeld acteur, journalist of presentator. De prijs is ter aanmoediging van nieuw schrijverstalent dat het Nederlands toneelrepertoire meer kleur geeft.

Volgbaar

Wie bekend is met de Griekse tragedie van Homerus herkent in Beest het oorspronkelijke verhaal meteen terug. Maar voor wie dit de eerste kennismaking is met de Griekse mythologie is, is het door de Griekse namen in het begin even doorbijten. Cosmic verplaats het Griekse oorlogstoneel in theater Frascati naar het toneel van een hedendaagse multicultureel familievete. Maar het lijkt alsof de gezinsleden verveeld zijn van elkaar. Vooral moeder gedraagt zich als een verwende rijke vrouw en heeft meer oog voor haar verschillende outfits, dan voor haar overige gezinsleden. Echte overtuigingskracht ontbreekt op veel momenten, net als een beetje humor. Hierdoor wordt de tekst droog en saai. De cast bereidt het publiek in ruim een uur voor op een eind, dat eigenlijk al verklapt is. Maar toch nog steeds onverwacht komt.

Beest wordt tot 30 mei opgevoerd.