Lekkere kerst met warme appelsap en whiskey

recensie: Circus Treurdier - Het eeuwige nachtcafé/Kerst met Kaak XL

Een half uur voor aanvang gaan de deuren naar het nachtcafé van Circus Treurdier open. De grote zaal van Theater Bellevue is omgetoverd tot een donkere en gezellig kerstige bedoening. De geuren van warme appelsap, kaneel en Jameson zijn niet weg te denken. De zaal is gevuld met tafeltjes, lampjes of nepkaarsen, glazen zijn gevuld met spannende dranken, bier of wijn, en lachende mensen staan in de rij voor de bar waar al dat lekkers vandaan lijkt te komen. Vijf minuten voor de voorstelling neem ik plaats aan zo’n tafeltje, dat ik deel met verschillend gezelschap. Iedereen lijkt als een kind zo opgewonden voor degenen die de aankomende drie en een half uur beloven te vullen.

Het verhaal lijkt op sommige vlakken gebaseerd op A Christmas Carol, een novelle van Charles Dickens uit 1843. In dit ‘kerstverhaal’ is Frederik Kaak de nieuwe Scrooge, een rol die fantastisch wordt gespeeld door Jan-Paul Buijs. Hij neemt het publiek op sleeptouw in zijn eigenzinnige en bittere gedachten over kerst en de tijd die hieraan vooraf ging.
Kaak zit, na jaren van succes als televisiepresentator, eenzaam en alleen thuis. Hij zoekt volhardend naar een nieuw televisieformat om zijn roem uit de jaren negentig voort te kunnen zetten. Gedurende de avond maken we kennis met zijn omgeving, die hem duidelijk nooit meer hoeft te zien. De voorstelling laat ons via een absurdistische weg en met een grote portie humor zien waar het met kerst toch eigenlijk om gaat: veel lieve woorden en vergiffenis.

Muzikaal en humoristisch
De humor zit in alles: de teksten zijn vlijmscherp en enorm goed, zowel op klank als inhoudelijk. De vier acteurs rondom Buijs schakelen non-stop van het ene personage naar het andere, nog niet eens sprekend over de muzikale capaciteit waarmee zij de avond in korte optredens aan elkaar lijmen. De vier bedrijven worden van elkaar onderscheiden door korte pauzes waarin het publiek een nieuw drankje of kleine snack bij de Treurdieriaanse bar kan halen.
Het nachtcafé voelt oneindig door de tijdloze glitters van het gordijn dat het café van de televisiedoos onderscheidt. De lege doos is tegelijkertijd het thuis van Mr. Kaak, waarin hij door zijn kostuum letterlijk in de patronen van het behang verdwijnt. De acteurs komen uit alle hoeken van het café en bewegen zich sluw, mysterieus en sierlijk, maar ook hysterisch door de toeschouwers heen. Het publiek buldert van begin tot eind. Het klopt van begin tot eind.

Circus Treurdier bestaat uit een groep jonge individuele makers die zich richten op theater-, muziek- en filmproducties. In hun werk zul je altijd een combinatie vinden van kleinkunst, toneel en popmuziek. Zij zeggen zelf er naar te streven om ‘het gat te dichten tussen de hoge en populaire kunst’. In het Het Eeuwige Nachtcafé is dit dichten een feest om de kerstdagen mee te beginnen, al zal ermee eindigen ook heus ultiem zijn. Chapeau!