Dansen tussen hemel en aarde

recensie: Vuelos Aires (Brenda Angiel Aerial Dance Company)

Met ruim 60 voorstellingen en bijna 100 workshops laat het Holland Dance Festival wederom zien waarom het tot de top van de werelddansfestivals behoort. Dance Approved heet de tiende editie van het festival, waar je de crème de la crème van de internationale dans tegenkomt. Een bijzondere voorstelling is Vuelos Aires (Vliegende lucht) van Brenda Angiel Aerial Dance Company.

~

De elastische koorden langs het plafond van het Theater aan het Spui in Den Haag laten het al zien: Vuelos Aires is geen gewone voorstelling. De dansers bewegen niet over de vloer, maar ze bungelen in de lucht. Voeten, benen en armen: allemaal zijn ze door een lus gestoken. Gevaarlijk? Alleen als een danser zich niet goed vastmaakt en dat gebeurt uiteraard niet. De dansers houden hun hoofd er goed bij en lijken hun verantwoordelijkheden goed te kennen. Het gaat hier niet om circusartiesten die de kijker betoveren met hun gevaarlijke kunsten, maar om een dansgezelschap dat de mogelijkheden van moderne dans in de lucht verkent.

In 1994 introduceerde choreografe Brenda Angiel de aerial dance als moderne dansvorm in Buenos Aires, Argentinië. Angiel kwam op het idee omdat deze manier van dansen in de lucht naar eigen zeggen extra mogelijkheden biedt. In plaats van een deel van het toneel wordt de gehele ruimte gebruikt; de achterwand kan bijvoorbeeld dienen als ondervloer, waardoor het perspectief kantelt. Er wordt in deze voorstelling dus optimaal gebruik gemaakt van ruimte rondom het podium.

~

Als je naar boven kijkt, lijken de dansers vrij, maar is dat wel zo? Die twijfel krijg je vooral wanneer ze een deel van de dans, vast aan het touw, op de grond uitvoeren. Het touw dat de dansers laat zweven blijkt dan in plaats van vrijheid te bieden opeens een beperking te zijn. Vuelos Aires is geen simpel sprookje in de lucht.

Ook de muzikale begeleiding van deze voorstelling is erg bijzonder. In het halfdonker zie je aan beide kanten van het toneel twee muzikanten die voor de intieme live-begeleiding zorgen. Ze verzorgen de muziek bij de verschillende dansstukken die langzaam in elkaar overgaan.

Heel hoog komen de dansers niet, blijkt. Ze zweven een klein stukje boven de vloer, want het gaat hier niet om spektakel maar om de kunst van de dans. Indruk maken deed het in ieder geval, want het publiek sloeg muisstil de bijzondere voorstelling gade. Deze luchtdans was spannend van het begin tot het einde.

Kijk hier voor meer informatie over deze voorstelling en andere optredens tijdens het Holland Dance Festival.