recensie: Bestelde Vrienden - Bestelde Vrienden

Voel je niet verplicht, maar wij zouden het fijn vinden je na afloop van de voorstelling nog even te ontmoeten in de foyer.

Samen maken we er een sfeervolle en warme avond van, zo vlak voor Sinterklaas.

Tot zo,

De Bestelde Vrienden.

Kennismakingsgesprek

~

Bestelde Vrienden maakt gebruik van een minimaal decor. Op de kale theatervloer zijn ze omringd door vakantietassen, sledes en ski’s. De acteurs zijn allen gekleed in ski-kleding en slepen koffers en sledes met zich mee. Klaar voor de vakantie.
Het stuk opent met een ongemakkelijk wederkennismakingsgesprek doorspekt van de welbekende ‘ditjes en datjes’, ‘lekker weertje’, ‘he’s’ en ‘nou nou’s’ waar we ons zelf waarschijnlijk dagelijks op kunnen betrappen.

Aanvankelijk wordt er heel wat afgelachen, oude prullaria, zoals een rode gloeilamp, worden tevoorschijn getoverd en doen de vrienden stuk voor stuk in lachen uitbarsten, het publiek in het ongewisse latend over de daarbij behorende anekdotes. Iedereen wordt bijgepraat, Jeroen de Graaff is facilitair manager van een bejaardentehuis, Ilse Stijntjes schrijft de horoscopen voor de Flair en Matthias Quadekker is juist even between jobs maar wel gelukkig getrouwd sinds drie jaar.

De vriendschap tussen de drie doet denken aan het soort die je in je studententijd kunt opdoen. Eentje gestoeid op jovialiteit en grappen. Deze drie hebben een dispuut gedeeld of samen in het eerste jaar gezeten. Maar hoeveel is de vriendschap na zoveel tijd nog waard?
Ze delen een ‘kratje op locatie’, waarbij het krat bier dienstdoende vervanger is voor het kampvuur. Waar dit eerst de nostalgie ten bate komt blijken Jeroen en Matthias op politiek vlak ver uit elkaar te zijn gegroeid, wat de nodige (ook weer herkenbare) spanning oplevert. Hierna raken ze alle drie hun gevoel voor sociale etiquette kwijt. Jeroen vuurt een salvo van ongepaste grappen af op Matthias en Ilse besluit dat de drie hun relatie op lichamelijk vlak dienen te verdiepen waarop Matthias de hele boel het liefst afblaast. ‘Want is dit het nou?’ vraagt hij. ‘Gaan we dit nou echt een hele week lang met elkaar doen?’

Vergrootglastheater

Bestelde Vrienden is een komisch stuk, de teksten zijn toegankelijk en zullen, mede dankzij het overtuigende acteerwerk van alle drie, gegarandeerd bij elke toeschouwer herkenning oproepen. Naar eigen zeggen brengt Bestelde Vrienden ons ‘vergrootglastheater’. Theater waarbij de conflicten tussen een innerlijke gevoelswereld en de daadwerkelijke handelingen naar buiten toe onder de loep genomen worden. Dit gebeurt nu ook. De innerlijke gevoelswereld van de karakters wordt echter niet verder uitgediept. We kunnen enkel gissen naar de drijfveren van de personages die mede door de korte lengte van het stuk (45 min.) niet uitgebreid worden toegelicht. Het wordt bovendien niet duidelijk waarom deze drie oude vrienden elkaar opeens weer zouden opzoeken. De uiteindelijk crisis waar ze stuk voor stuk in belanden wordt opgelost met een simpele omhelzing.

Een mooie afsluiter

Dit wordt na afloop wel goed gemaakt. De theaterfoyer is omgetoverd in een verlenging van de wereld van de Bestelde Vrienden. Men kan, met de handgeschreven uitnodiging in de hand, aanschuiven aan een van de gereserveerde tafels voor ‘vrienden van de Bestelde Vrienden’. Er is een piano klaargezet en teksten van liedjes over vriendschap worden uitgedeeld. Bovendien staat er een grote fotomuur van de vrienden waar je een persoonlijke krabbel mag achterlaten. Hier kun je de avond voortzetten met de Bestelde Vrienden en wordt er een gelegenheid geboden om het thema ‘Vriendschap’ op een nieuwe wijze onder de loep te nemen.