Arie solo het jaar uit

recensie: Arie Koomen - Uit

Arie Koomen kennen we van De Lama’s en als helft van het duo Arie & Silvester. Afgelopen seizoen werd bekend dat het duo na twaalf jaar uit elkaar gaat en solo verder zal gaan. Beide cabaretiers staan nu met een eigen show in de theaters. Koomen doet het met een heuse oudejaarsconference. Maar geen traditionele, hij geeft er zijn eigen draai aan.

~

Op de flyer staat als afsluitende zin “Zie het maar als een korte solo rond de jaarwisseling!”. En zo moet je Uit ook zien. Koomen presenteert de oudejaarsconference op zijn eigen manier. Hij gebruikt een paar belangrijke gebeurtenissen van het afgelopen jaar, maar zet daar kleinere, opvallende nieuwsberichten tegenover. Zo komen de Amerikaanse verkiezingen aan bod en een heuse Geert Wilders-rap, maar komt ook clown Bassie voorbij en wordt de WII-spelcomputer besproken. Bij dit laatste onderwerp wordt dankbaar gebruik gemaakt van een groot scherm waarop beelden uit spellen te zien zijn, zodat ook mensen die geen idee hebben van de modernste schietspellen zich een beeld kunnen vormen bij de verhalen van Koomen.

Hilarisch hoogtepunt in de show is de poppenkastvoorstelling waarin het verhaal van Joran van der Sloot en Natalie Holloway nog eens uit de doeken wordt gedaan. Koomen doet dat op een originele manier door korte fragmenten uit bekende pophits aan elkaar te plakken en zelf de poppen ter hand te nemen.

Onwennig

Toch blijft de indruk dat Koomen wat moet wennen aan het spelen in zijn eentje. Hij lijkt een aangever, zoals Silvester Zwaneveld dat was, te missen. Daardoor is het soms alsof Arie wat zoekende is. Waren we bij Arie en Silvester gewend dat de grappen elkaar in zeer hoog tempo opvolgden, nu neemt Koomen iets meer de tijd om ergens naar toe te werken. Soms komt dit een grap ten goede, maar er dreigt het gevaar dat het publiek moeite heeft de aandacht erbij te houden.

Dit neemt niet weg dat Koomen weet wat er van hem verwacht wordt. De talloze woordgrappen zitten goed in elkaar en ook de nieuwsberichten op het scherm verduidelijken de punten die Koomen wil maken. Minpuntje is dat Koomen het publiek dit keer veel minder betrekt bij de voorstelling dan bijvoorbeeld in eerdere shows met Silvester. Juist in deze publieksparticipatie is Koomen een kei. De paar keren dat hij dit wel voorzichtig probeert veert de zaal op.

Na een hele lijst oudejaarscabaretiers is Arie Koomen de volgende in de rij. Hij heeft duidelijk een eigen manier die verfrissend kan werken. Toch kan er nog het een en ander geschaafd en bijgespijkerd worden aan Uit. Koomen heeft nog tot het einde van het jaar.

De voorstelling Uit is nog tot en met 29 december 2008 in verschillende theaters in Nederland te zien en een registratie van de show wordt op 30 december 2008 bij BNN uitgezonden.