8WEEKLY

Street Fighter Alpha 3 upper

Artikel: Street Fighter Alpha 3 upper

Toch nog niet zo heel erg lang geleden schreef ik op deze site een recensie van Street Fighter 2 Turbo. Een mooie en degelijke port van de Super Nintendo naar de GBA. Misschien een beetje blikkerige muziek, maar wel erg leuk. En wat schetst mijn verbazing? Nu ligt hier zomaar ineens Street Fighter Alpha 3 op mijn bureau? Een blik op het doosje doet vermoeden dat ze gewoon nog een keer hetzelfde spel hebben uitgebracht.

~

Met enig argwaan schoof ik het spel in mijn GBA. De reden waarom ik destijds Mortal Kombat op de Mega Drive leuker vond dan Street Fighter was het feit dat MK2 en MK3 ook echt andere spelletjes waren. Street Fighter bleef steeds nieuwe versies uitbrengen met slechts één extra karakter of een extra turbo speelmode. Nadat Capcom Street Fighter in een stuk of vijf versies had uitgemolken op de SNES, deden ze het nog eens dunnetjes over op de PSX. En nu lijkt de GBA aan de beurt.

33 karakters

~

Street Fighter is een vechtspel. In dit deel kan de speler maar liefst kiezen uit 33 karakters, en er zitten nog enkele “hidden characters” in het spel. Daarover valt alvast niet te klagen. Vervolgens is het knokken geblazen. En tja, wat kan ik zeggen dat ik al niet mijn vorige stukje gezegd heb? Minus wat extra vechters en achtergronden is dit spel qua graphics en gameplay gewoon exact hetzelfde als Street Fighter II Turbo.

Conclusie

Street Fighter Alpha 3 upper is een eersteklas vechtspel, laat daar geen misverstand over bestaan. De conversie naar de GBA is prima gelukt, en als je nog geen dergelijk spel bezit voor de GBA, dan is dit spel een goede keuze. Mocht je echter Street Fighter II Turbo al hebben, dan mag je wat mij betreft gaan klagen bij Capcom. Ze hadden dit deel net zo goed een jaar eerder uit kunnen brengen, dan had jij ook alle 33 vechters gehad. Absolute geldklopperij!