Tussen slapstick en schoonheid

recensie: Micah P. Hinson live @ Molen de Ster, Utrecht
Micah P. Hinson

De getormenteerde country- en folkzanger Micah P. Hinson speelt solo een akoestische set op een bijzondere locatie in Utrecht. De beste songs van de Amerikaan zijn hemeltergend mooi, maar de avond in Molen de Ster komt wel erg moeizaam op gang.

Een groot deel van het publiek is een uur te vroeg vanwege het onduidelijke aanvangstijdstip. Als rond half tien dan eindelijk Micah P. Hinson het podium opstommelt, duurt het weer een hele poos aleer hij zijn leren jasje over een stoel heeft gedrapeerd, zijn elektronische sigaret heeft gedoofd en zijn akoestische gitaar heeft omgehangen. Volkomen nuchter lijkt hij niet te zijn. Als hij de eerste akkoorden van de avond wil aanslaan, blijkt zijn playlist nog ergens in de houtzaagmolen achter gebleven te zijn …

Meligheid
Enfin, iemand uit de zaal is zo aardig om het stukje papier voor hem op te halen. Maar helaas: het is niet het correcte lijstje. De meligheid begint intussen toe te slaan bij het publiek als Micah P. plots het gezochte vodje met playlist uit zijn broekzak tovert. Hilariteit alom, maar de slapstick is nog niet ten einde: het koddig gegoochel met de belichting moet nog beginnen. En dan krijgt de 35-jarige, studentikoos ogende en getalenteerde muzikant met het roerige verleden (o.a. gevangenis, drugsverslaving en dakloosheid) eindelijk de aandacht die hij verdient.

Magie
Het zal zeker niet zijn beste optreden ooit zijn geweest: Micah P. Hinson oogt verstrooid en kijkt veel op zijn horloge en playlist. Iets te veel nummers uit zijn (omvang)rijke repertoire worden vanavond ongeïnspireerd afgeraffeld. De geestige anekdotes tussen de liedjes door zijn soms moeilijk te volgen omdat hij zich veel van de microfoon afkeert en dan maar wat in het wilde weg mompelt. En zijn gitaarspel, stem en het staan op zich: het is allemaal vrij wiebelig van aard vanavond.

Maar op sommige momenten, vooral tegen het eind, is de magie er toch ook: een aantal songs (met name de ballads) van Micah P. Hinson zijn namelijk van een ongekende schoonheid en intensiteit. Dan komen die fenomenale, donkere stem en zijn zwartgallige teksten formidabel tot hun recht. Daar hadden we graag meer van gehoord op deze merkwaardige avond.

Beoordeling: 3 sterren
Gezien: Micah P. Hinson
28 maart @ Molen de Ster, Utrecht