Perfecte klasse

recensie: Birds of Chicago @ Puur Wit te Terheijden
Birds of Chicago @ Witte Kerkje Terheijden

Voor het derde jaar organiseert Puur Wit haar concertreeksen in het Witte Kerkje in Terheijden. Het protestantse kerkje/kapelletje leent zich uitstekend voor bijzondere concerten. Op 28 april jongstleden was het de beurt aan Birds of Chicago, een concert dat zich vooraf al mocht classificeren als het mooiste wat je kan overkomen op deze locatie.

Het duo Birds of Chicago laat zich deze avond bijstaan door een elektrische gitaar, basgitaar en piano/toetsen. Zelf spelen Allison Russell en JT Nero banjo/ukelele/klarinet en akoestische gitaar. JT Nero heeft in de loop der jaren wat lager leren zingen of zijn stembanden zijn door de leeftijd minder flexibel geworden. In ieder geval komt het de sound van de band ten goede; de samenzang van deze twee is bijzonder en aanvullend te noemen. Dit effect is uitmuntend te horen op het laatste studioalbum van de band Real Midnight.

Een duo verwacht …

De organisator van de concert reeksen, Nico Vermeulen, heeft vaak de concerten afgesloten met de aankondiging voor het volgende concert, met daarbij steevast de belofte dat het de volgende keer nog mooier zou worden. Met de komst van Birds of Chicago is daar een einde aan gekomen, want mooier dan dit kan het niet meer worden. Deze band behoort niet alleen tot zijn persoonlijke favorieten, maar is hoorbaar de top van dit soort muziek. Het kleine kerkje is dan ook stijf uitverkocht en tot de nok toe gevuld met liefhebbers van het folkgenre en Americana. Het album is door diverse recensenten al getipt als misschien wel het mooiste album van het nog prille muziekjaar 2016. Of dat stand zal houden zullen de maanden die het jaar nog rest – en dat zijn er nog vele – moeten gaan uitmaken. Voor nu is het voldoende te weten dat het album prachtige liedjes herbergt in een uitvoering die niets te wensen overlaat, wat mede tot stand kwam door de samenwerking met sterproducer Joe Henry.

Birds of Chicago @ Witte Kerkje Terheijden (2)Het duo dat eigenlijk verwacht werd, blijkt een kwintet te zijn en dat zorgt voor een zeer vol geluid. Er is dus alle reden om vol verwachting te gaan luisteren naar de live-uitvoering van die liedjes die langzaam bezit van je nemen. Dat het een bijzondere avond gaat worden is direct bij de aanvang helder als de drie begeleiders zacht, gedoseerd en vol spanning het intro inzetten van het titelnummer van het nieuwste album. Terwijl het nummer zich langzaam ontvouwt en aanzwelt, verschijnen Russell en Nero op het toneel en wordt het nummer nu herkenbaar ingezet. Een ruim zeven minuten durend spektakel vouwt zich als een warme deken uit over het muisstille gehoor in het Witte Kerkje. Haast met open mond luisterend, beleven we het intro van een geweldig concert. Een overweldigend eerste applaus beloont de band voor deze machtige start.

Toegankelijke topklasse

Het concert wordt in twee delen gespeeld, waarbij geput wordt uit het nog kleine oeuvre van de band en de nadruk op het nieuwste album ligt. Composities als ‘Remember Wild Horses’ nestelen zich snel in je geheugen zodat je ze de volgende ochtend nog zult neuriën. Bijzondere momenten beleven we met bijvoorbeeld ‘Kinderspel’, dat JT Nero schreef in de dagen dat het echtpaar nog net niet wist dat het in verwachting was van hun dochter (nu twee jaar oud), maar wel een heel bijzondere, intieme tijd meemaakte. Ook het aan haar oma opgedragen nummer ‘Barley’ krijgt – mede door de inleiding van Russell zelf – een bijzondere lading van warme herinneringen. Haar oma overleed in jaren geleden en laat diepe sporen na bij Russell, die voornamelijk door haar oma werd opgevoed.

Intieme perfectieAls de band wat langer bezig is met stemmen, pakt Russell de microfoon en zingt ‘Sans Souci’ geheel zonder begeleiding, alsof ze nog eens wil onderstrepen wat voor bijzonder zangtalent ze in haar genen heeft. Liedjesschrijver JT Nero heeft met zijn vrouw een bijzonder instrument om de liedjes tot topklasse te brengen. De begeleiding en zijn eigen samenzang vormen de juiste entourage en ondersteuning voor de uitbundige en puntgave zuivere zang van haar, gebracht met het grootst mogelijke enthousiasme.

Mooier wordt het hierna niet meer: als je de top hebt gehad wordt het daarna moeilijk het niveau vast te houden of te evenaren. Het in groten getale gekomen publiek gaat in elk geval naar huis met een onvergetelijke herinnering, die nog een tijdje zal naklinken als we in de late avond de straten van Terheijden bewandelen richting huis.

Live in Nederland:

7 mei Moulin Blues, Ospel
8 mei Café Trainon, Nijmegen