Kwaliteit verloochent zich niet

recensie: Zara Mc Farlane - If You Knew Her

.

Nieuwkomer Mc Farlane ’s ster stijgt bijna net zo hard als die van haar mannelijke jazzcollega Gregory Porter. Geen wonder dat ze elkaar inmiddels muzikaal ook getroffen hebben. Net als Porter vermengt ze jazz met diepe soul-klanken in een vernieuwingsdrang. Hulde voor de durf waarmee deze twee artiesten de jazz naar een groter publiek weten te stuwen.

Uitzonderlijk talent
Mc Farlane debuteerde in 2011 met Until Tomorrow waarmee ze in bescheiden kring aandacht trok. Ze werd toen vooral geprezen om haar heldere, maar toch zachte stem. Dat hier ook sprake is van een uitzonderlijk compositorisch talent, werd ten tijde van haar debuut niet voldoende onderkend. Het is immers niet zo alledaags dat jazzmuzikanten hun eigen composities schrijven. Met If You Knew Her is het onmogelijk geworden om het veelzijdige talent van Zara Mc Farlane te ontkennen. Hopelijk brengt de lof die haar zal worden toegewuifd nu ook de felbegeerde bekendheid die Gregory Porter al wel ten deel is gevallen. Voor de eerste single van het album is gekozen voor een cover. ‘Angie La La’ is van de hand van Nora Dean en heeft als gasttrompettist Leron Thomas, die ook zijn stem laat horen in een uitstekend duet. Het is niet de enige cover op het album, waar acht van de elf liedjes van de hand van Mc Farlane zijn.

Afwisseling
Voor wie wil vergelijken, zijn in de stem van Mc Farlane de lessen te horen die ze geleerd heeft van haar voorgangers, zoals de vroege Nina Simone, Roberta Flack en een vleugje Ella Fitzgerald. Die vergelijkingen hebben haar inmiddels combinatie-concerten opgeleverd met de eerder genoemde Porter tijdens tribute-concerten voor Nina Simone.

Het album opent met ‘Open Heart’ waarbij de marimba klanken, gemixt met gestreken basklanken, opvallen. Op ‘You’ll Get Me In Trouble’ begeleidt alleen de akoestische gitaar Mr Farlane. Het daaropvolgende ‘Police & Thieves’ gaat na een prachtige solo van een plukkende bas over in een volledige bandbezetting die als een weldaad over de luisteraar trekt. De afwisseling, gecombineerd met het songschrijverstalent en uitvoerend talent, maken van If You Knew Her een album dat met regelmaat de cd-speler zal vinden. Kwaliteit verloochent zich niet en zal Mc Farlane nu opstuwen naar grote aantallen felbegeerde luisteraars met fluwelen oortjes.